Radar · Miljö

Inrikesflyg stannar på marken – inväntar mer stöd

Stannar på marken, åtminstone tillfälligt.

Coronaviruset tvingar allt fler plan att stanna på marken. Nu har flygbolaget BRA ansökt om rekonstruktion och flygplatsen i Ängelholm stänger, åtminstone tillfälligt.

Från och med igår måndag lyfter inga plan från Ängelholms flygplats. Tidigare avgick de dagligen härifrån till i huvudsak Stockholm.

– Det är jättetungt. Alla våra intäkter försvann på en vecka, säger flygplatschefen Christian Ziese till Sydsvenskan.

Han hoppas nu på mer stöd från regeringen, som i fredags meddelade att kommuner och regioner får 22 miljarder kronor extra krispengar av staten. De ska enligt regeringen också hjälpa regionala flygplatser.

– Vi behöver någon form av stöd i närtid och får vi inte det, kommer vi inte att klara oss, fortsätter Christian Ziese.

Regeringen har enligt Dagens industri beslutat om en ”temporär allmän trafikplikt på ett antal flyglinjer”, men ingen av dem går till Ängelholm.

Även flygbolag har det knackigt – trots utannonserade miljardstöd från staten. BRA, som före coronaepidemin stod för 30 procent av inrikesflyget, har ansökt om rekonstruktion, rapporterar DN.

Merparten av de 600 anställda är varslade om uppsägning, medan ledningen hoppas att verksamheten ska kunna återupptas efter sommaren, med återanställningar.

– Det är marknaden som avgöra men vi tror nog tyvärr att vi får starta med en mindre verksamhet, som vi gradvis kan öka efterhand som efterfrågan kommer tillbaka, säger vd Geir Stormorken till DN.

Igår måndag kom även beskedet att Norwegian och bolagets bemanningsföretag OSM varslar alla sin anställda i Sverige.

SAS har flaggat för att de kommer att stoppa inrikestrafiken, enligt SVT nyheter förra veckan.

– Vi har sagt att vi kommer köra så länge det är kommersiellt gångbart och det är det inte nu, sade kommunikationsdirektören Karin Nyman till kanalen.

Den kraftigt minskade flygtrafiken innebär en klimatvinst, åtminstone tillfälligt. Som Syre tidigare har skrivit om kan det få effekter för ett framtida avtal om klimatkompensation för ökat flygande.

Samtidigt börjar utsläppen närma sig normala nivåer i Kina, där krisen tycks ha blåst över.

Victor Galaz, forskare vid Stockholm Resilience Center, befarar ett bakslag för klimatet, sade han till Sveriges radio i veckan.

– De kortsiktiga klimatvinsterna vi ser nu kommer att ätas upp snabbt när ekonomin kommer i gång igen. I det långa perspektivet kan det här bli en smäll för klimatet.

Läs mer: Minskat flygande kan få effekter även över tid (artikel från 30 mars).