Radar · Miljö

Minskat flygande kan få effekter även över tid

Att fler plan stannar på marken kan få effekter på lång sikt.

Flygandet har mer än halverats som en följd av coronavirusets utbredning. Och det kan även få konsekvenser för flygandet på längre sikt. 

I Europa har flygresor under coronavirusets framfart minskat med uppåt 70 procent, enligt grundaren till flygappen Flightradar, återgivet i DN.

Minskningen kan få effekter även på längre sikt, eftersom det internationella program för klimatkompensation för flyget som ska träda i kraft 2021, kallat Corsia, utgår från de genomsnittliga utsläppen under 2019 och 2020, säger Olle Palmqvist, handläggare vid utsläppsenheten på Naturvårdsverket till tidningen:

– Hela grunden i Corsia ligger i att man bestämmer den här baslinjen av genomsnittet för utsläppen under åren 2019–2020. Utsläpp över det ska kompenseras. Om flygandet hade fortsatt som vanligt i år hade baslinjen legat högre.

Enligt Corsia-avtalet ska medlemsländerna i Internationella civila luftfartsorganisationen (Icao) klimatkompensera för alla ökningar i flygtrafiken efter år 2020. Under de senaste åren har flyget ökat med omkring 10 procent per år.

Corsia-avtalet inleds med en frivillig fas år 2021, där 82 av Icao:s länder ingår. Tillsammans motsvarar det 75 procent av den internationella luftfarten, enligt DN. Från år 2027 ska avtalet gälla alla 193 Icao-länder.

Klimatkompensationen ska ske genom att köpa utsläppskrediter som motsvarar exempelvis trädplantering eller projekt med sol-, vind- och vattenkraft – i sig kritiserade metoder, som Syre tidigare skrivit om.

Och Olle Palmqvist är inte helt säker på coronapandemins effekt på det nya flygavtalet, säger han till DN:

– Jag vet inte i vilken utsträckning man har friskrivit sig från såna här omständigheter.