Radar · Migration

Desperat situation ombord på livräddningsbåtar i Medelhavet

Louise Michel i bakgrunden och besättning ombord på en mindre båt tillhörande teamet ombord på Sea-Watch4 i lördags, när de flyttade 150 flyktingar från den mindre Louise Michel till sitt större fartyg.

Situationen på Medelhavet är akut. I helgen räddades fler människor ombord på redan överfulla fartyg – men ännu finns det ingen säker hamn i sikte för de omkring 400 personerna. FN uppmanar nu EU och dess medlemsländer att agera omedelbart.

Ute på Medelhavet finns just nu två fartyg som räddar liv, Sea-Watch4 och Louise Michel, som konstnären Banksy finansierar. I helgen berättade Banksy på sin Instagram, det enda kontot konstnären själv har på sociala medier, om varför han gör det:

”Som de flesta som lyckas i konstvärlden köpte jag en båt för att kryssa runt på Medelhavet. Det är ett franskt marinfartyg som vi gjort om till en livräddningsbåt eftersom EU medvetet ignorerar nödanrop från” icke-européer”, står det i videon som avslutas med orden ”all black lives matter.”

Över 350 människor är nu ombord på Sea-Watch4, efter att 150 flyktingar som räddats av Louise Michel i lördags flyttades över till det större fartyget. Louise Michel, en mindre och snabbare båt, är illa utrustad för att hundratals traumatiserade människor ska bo längre perioder ombord.

Ombord på Sea-Watch4 finns ett team från Läkare utan gränser.

”Sea-Watch4 har tagit emot cirka 150 utsatta personer från Louise Michel. När stater uteblir med hjälp till de i desperat behov ser Sea Watch och Läkare utan gränser inget annat val än att agera. Trots att vi sedan innan väntat på en säker plats för 201 överlevande ombord. Nu? Över till EU”, skriver Läkare utan gränser på Twitter. 

Sea-Watch4 kan inte  fortsätta flyta runt med över 350 människor ombord, varav många är traumatiserade och i behov av läkarvård för sina skador:

”Med 353 personer ombord väntar Sea-Watch4 nära den europeiska kusten på en säker hamn. Våra gäster har varit till sjöss i flera dagar och Läkare utan gränser behandlar för närvarande många patienter för uttorkning, trauma, hypotermi och brännskador. Vi behöver en säker hamn nu!” skriver Sea Watch på Twitter. 

FN: EU måste agera

49 särskilt sårbara personer ombord på Louise Michel omhändertogs av den Italienska kustbevakningen tidigare under lördagen. Under fredagen räddade Louise Michel 130 personer från en gummibåt, varav en del av dessa nu är bland de 353 personerna som är fast på Sea-Watch4.

Totalt befann sig drygt 200 personer som räddats utanför Libyens kust ombord på Louise Michel innan de kunde flyttas till Sea-Watch4 eller omhändertogs av den italienska kustbevakningen. Ombord på Sea-Watch4 var det då redan, som de påpekar i tweeten ovan, 201 personer.

UNHCR och IOM uppmanade i lördags EU att ta emot flyktingarna. Deras uppmaning handlade både om de som då var ombord på Louise Michel, Sea-Watch4 och de 27 flyktingar som i nästan en månad varit fast på handelsfartyget MVEtienne efter att ha räddats av fartygets besättning. Varken Italien eller Malta har erbjudit något av fartygen en säker hamn.

”UNHCR, FN:s flyktingorgan, och IOM, FN:s migrationsorgan, kräver att de över 400 migranterna och flyktingarna ombord på tre fartyg i centrala Medelhavet omedelbart får gå i land”, skriver UNHCR i ett pressmeddelande publicerat under lördagen.

Enligt UNHCR och IOM är läget kritiskt. De pekade också på den farliga bristen på EU-ledda livräddningsinsatser i Medelhavet och att få EU-länder erbjuder sig att hjälpa Italien och Malta genom att erbjuda sig att ta emot flyktingar via en omfördelningsmekanism.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV