Radar · Migration

Banksy betalar för båt som ska rädda liv i Medelhavet

Konstnären Banksy är känd för sina ofta politiskt laddade verk.

Konstnären Banksy finansierar en båt som ska rädda liv i Medelhavet. Ombord på fartyget finns aktivister med lång erfarenhet från livräddningsinsatser. Samtidigt nekas nästan 300 flyktingar ombord på två fartyg en säker hamn att gå i land i.

Fartyget Louise Michel lämnade i hemlighet den spanska hamnen Burriana nära Valencia den 18 augusti. Namnet Louise Michel är taget efter en fransk anarkist och feminist. Den brittiska konstnären Banksy betalar för fartyget och insatsen för att rädda liv på Medelhavet, enligt The Guardian som var först med nyheten. Båten har täckts av konstverk som Banksy målat: en flicka som håller i en hjärtformad, rosa livboj.

Besättningen består i sin tur av erfarna aktivister som har en lång erfarenhet från livräddningsinsatser i Medelhavet. Banksy kontaktade i september 2019 aktivisten och sjökaptenen Pia Klemp, som först trodde att det var ett skämt.

”Hej Pia, jag har läst om din historia i tidningen. Du låter som ett badass. Jag är en konstnär från Storbritannien och jag har gjort en del verk om flyktingkrisen, uppenbarligen kan jag inte behålla de pengarna. Kan du använda dem för att köpa en ny båt eller något? Låt mig veta. Bra jobbat. Banksy”, skrev den världskända konstnären i ett mejl till Pia Klemp.

Pia Klemp har varit kapten både för Sea-Watch och Jugend Rettets fartyg och fick stor uppmärksamhet då hon 2017 anklagades för att samarbeta med smugglare av de italienska myndigheterna, som beslagtog fartyget Iuventa. Fartygen hon varit kapten på har räddat över 14 000 flyktingar från att drunkna. Louise Michel är en mindre men snabbare båt än de som vanligtvis brukar användas för att rädda liv och har tidigare tillhört den franska tullen.

På så vis är förhoppningen att de snabbt ska kunna ta sig fram till flyktingbåtarna och förhindra att den så kallade libyska kustbevakningen kommer före, vilket innebär att de transporteras tillbaka till fängelseläger i Libyen, enligt Pia Klemp.

89 personer ombord

Under torsdagen räddade Louise Michel 89 personer i sjönöd, varav 14 kvinnor och fyra barn. Fartyget söker nu efter en säker hamn att släppa av flyktingarna i. Att det Banksy-finnasierade fartyget befunnit sig på centrala Medelhavet blev känt först i samband med räddningsinsatsen.

Sea-Watch4, ett fartyg som tillhör den tyska organisationen Sea Watch, befinner sig också på Medelhavet. Sedan fem dagar tillbaka har de 201 flyktingar ombord och de nekas fortfarande en säker hamn att lägga till i. 105 av de 201 personerna räddades först av Louise Michel, som transporterade dem till Sea-Watch4 i väntan på en säker hamn att släppa av dem i.

Läkare utan gränser, som samarbetar med Sea Watch ombord på Sea-Watch4, skriver att alla de 201 personerna ombord hade sina egna anledningar till att riskera allt och att de omedelbart måste få komma i land. En av flyktingarna ombord säger till Läkare utan gränser att:

– Jag lämnade allt jag hade. Jag reste utan någonting. Letar bara efter fred.

Rekordlång väntanUtanför Malta väntar handelsfartyget MVEtienne också på att tillåtas släppa i land 27 flyktingar som de räddade för över tre veckor sedan. Fartyget tillhör inte en frivilligorganisation utan är ett vanligt handelsfartyg vars besättning räddade flyktingarna. 

Enligt Alarm phone, en stödlinje för flyktingar i sjönöd som koordinerar räddningsinsatser med Italiens och Maltas kustbevakning, är de tre veckor som MVEtienne nu väntat utanför Malta för att få tillstånd att släppa av flyktingarna nytt rekord. Malta har tidigare visat att de inte vill att flyktingar ska komma till dem. Andra EU-länder har inte heller erbjudit sig att ta emot några av flyktingarna ännu.

”EU måste följa sina förpliktelser mot de som räddas till havs”, skriver Läkare utan gränser på Twitter. 

EU har inga livräddningsinsatser kvar i Medelhavet alls, utan koordinerar via drönare med den libyska kustbevakningen, som i sin tur också finansieras av EU och Italien.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV