Radar · Djurrätt

Kalvtransporterna: Upprop överlämnat till Stena line

Kavlarna som transporteras från Irland till fastlandet är bara tre veckor gamla och får enbart vatten att dricka.

Sluta transportera så små kalvar inom ett år och på sikt: Sluta helt. Det var budskapet från Svenska djurskyddsföreningen till Stena line under en digital överlämning av uppropet mot de lagvidriga transporterna på torsdagen.

Som Syre tidigare har berättat transporteras 200 000 kalvar från Irland till fastlandet varje år, bara tre veckor gamla. Transporter som inte bara är plågsamma, eftersom kalvarna svälter under resan, utan också bryter mot EU:s lagar om djurtransporter. Detta eftersom så unga djur har rätt till vila och ska erbjudas mat var nionde timme.

På torsdagen lämnade Svenska djurskyddsföreningen över sitt upprop mot transporterna, där människor också uppmanas att bojkotta Stena line så länge transporterna pågår. Med var även den holländska organisationen Eyes on animals som är de som bevisat att transporterna bryter mot EU:s lagar.

Bra möte med Stena line

Johan Beck-Friis, veterinär och generalsekreterare för Svenska djurskyddsföreningen, säger att mötet gick bra.

– Vi träffade en person i koncernledningen och Stena lines presstalesman Carl Mårtensson och sa att vi förstår att de inte kan ändra transportrutinerna över en natt, men erbjöd ett scenario att de inom ett års tid inte ska transportera några kalvar som är yngre än två månader, för då kan de börja äta och idissla själva utan att vara beroende av mjölkersättning. Och mer långsiktigt att de inte ska transportera några kalvar alls från Irland.

– Vi framförde också att de irländska bönderna och myndigheterna är väl medvetna om att det är en högriskaffär att skicka så unga kalvar över havet eftersom den allmänna opinionen förr eller senare kommer att reagera kraftfullt mot det. Och vi fick väldigt många underskrifter från Irland i vår namninsamling, men också från hela världen, Tokyo och Texas bland annat.

Totalt kom nästan 23 000 underskrifter in på bara två månader.

Stena line svarade, precis som de svarade Syre tidigare, att transporterna övervakas av de irländska myndigheterna som har godkänt dem. Men Johan Beck-Friis påpekade för rederiet att myndigheterna inte har hållit vad de lovat ifråga om ökad övervakning. Att de aldrig har varit med på båtarna och att de bara har kontrollerat 300 kalvar vid ett tillfälle.

– Som transporterna ser ut går det inte att göra dem lagenligt eftersom de är 23–29 timmar. Det vet myndigheterna men de vänder ett blint öga till det hela.

Kan bli ett gott exempel

Johan Beck-Friis upplevde att Stena lines representanter var intresserade och lyssnade.

– De sa att om de slutar kommer något annat rederi att ta över, men vi menade att de kan gå före och vara ett gott exempel. Någon måste gå före.

Efter att Syre skrivit om transporterna reagerade EU-parlamentarikern Fredrick Federley genom att skriva en fråga till EU-kommissionen om vad de tänker att göra åt det. Vilket Johan Beck-Friis också berättade för Stena line.

– De sa också att de har sett att tidningen Syre följer frågan, och undrade om det kommer att fortsätta. Jag sa att det hoppas jag verkligen!

Federley leder granskning

Idag blev det officiellt att Fredrick Federley ska leda arbetet i granskningen av EU:s djurtransporter. Granskningen ska pågå under 2021 och presenteras i slutet av året. Beslutet har fattats av gruppledarna i Europaparlamentets nya granskningsutskott för djurtransporter.

– Det här är en oerhört viktig fråga där EU verkligen måste göra mycket mer. Djur som transporteras behöver få bättre villkor, säger Fredrick Federley i ett uttalande.

Stena line och Svenska djurskyddsföreningen kommer att gå ut med ett gemensamt uttalande kring vad som sades på mötet och hur de ska gå vidare.