Radar · Djurrätt

Fredrick Federley reagerar på Stena lines kalvtransporter: ”Lagbrott”

Varje år lastas 200 000 kalvar på i Irland och fraktas över till Frankrike där de blir kvar eller transporteras vidare till Holland, Belgien eller Spanien.

Nu reagerar EU-parlamentarikern Fredrick Federley mot de plågsamma kalvtransporterna från Irland till fastlandet. ”Det är ett lagbrott och borde dras i domstol”, säger han. Igår skickade han en skriftlig fråga till EU-kommissionen om vad de tänker göra.

200 000 kalvar skeppas varje år från Irland över till fastlandet för att gödas och så småningom slaktas. Svenska Stena line är det rederi som transporterar flest kalvar. Flera djurskyddsorganisationer har sedan länge slagit larm om oacceptabla villkor under transporten. Kalvarna får varken mat eller möjlighet att vila under resan, bara vatten, vilket strider mot EU:s förordning om djurtransporter.

I förra veckan kunde Syre rapportera om att Svenska djurskyddsföreningen samlat ihop 22 882 namn i ett upprop direkt riktat till Stena line, som är den största transportören. Vi pratade också med Stena line som slog ifrån sig kritiken. Enligt rederiet finns ingenting att anmärka på när det gäller transporterna.

Får bara vatten

Men Svenska djurskyddsföreningen har genom sitt samarbete med organisationen Eyes on animals bevis för att transporterna bryter mot lagen.

– De har följt den här problematiken i flera år.  Eyes on animals har gång på gång dokumenterat längden på transporterna, som är 23–29 timmar, säger Johan Beck-Friis, veterinär och generalsekreterare för Svenska djurskyddsföreningen.

Enligt EU:s regler ska kalvar som inte är avvanda ha minst en timmes vila var nionde transporttimme, och under den timmen ska de om behövligt få mjölkersättning.

– Det här tycker jag definitivt är en situation då det är behövligt. Var artonde timme är ett obligatoriskt krav. Men jag anser att även var nionde timme är nödvändigt för såhär unga kalvar, säger han.

Kalvar under en färjetransport
Kalvar under en färjetransport. Enligt flera djurskyddsorganisationer får de bara vatten under färden, ingen mjölkersättning, vilket strider mot EU:s förordning om djurtransporter. Foto: Djurens rätt

– Bara båtresan är på 17–18 timmar i bästa fall, och rederiets regler säger att man inte får gå in på lastdäck under transporten. Det gör att kalvarna som står i de här stora lastbilarna är helt utlämnade till den teknik som finns i bilarna. Det är oftast vattennipplar som är konstruerade på ett sätt som kalvarna inte begriper sig på. De är bara tre veckor gamla. Kalvar som är tre veckor gamla behöver mjölk eller mjölkersättning. Men allt de kan få under resan är vatten.

Stena line hänvisar till att transporterna är godkända av irländska myndigheter?

– Problemet är att irländska myndigheter inte gör sitt jobb. De ska godkänna färdplanerna i förväg, men färdplanerna är helt orealistiska. Det går inte att transportera under de tider som anges. Det vet myndigheterna, men samtidigt vet de att det är en viktig inkomstkälla för landets jordbruksindustri. Därför vänder de ett blint öga till det hela. Det här sker mot EU:s regler och har anmälts flera gånger av olika djurskyddsorganisationer. Det har inte lett till något.

Varför är detta Stena lines ansvar?

– Det är Stena line som sköter transporten av bilarna. De är en viktig kugge i maskineriet. Det är en svensk aktör som ser till att det systematiskt sker ett djurlidande inom EU.

Hur skulle ni vilja att det sköttes?

– Irland har en otrolig överproduktion av kalvar eftersom de har en sån otrolig överproduktion av mjölk. Vi tycker att Irland kan slakta sina egna kalvar och transportera köttet till mottagarna istället för att transportera djuren. Flera kalvar dör också under transporterna.

Mottagarländerna är i det här fallet Frankrike, Holland, Spanien och Belgien.

Stena line: "Vi följer alla riktlinjer"

När Syre vände sig till Stena line och frågade om transporterna, svarade de:
– Stena Line är en av flera färjeoperatörer och är licensierade för dessa transporter som är godkända och övervakas av irländska myndigheter. Vi tar djurens välfärd under transporten med oss på största allvar och följer alla de riktlinjer som finns från det irländska jordbruksdepartementet  som också övervakar oss och de transportföretag som står för transporterna, säger de.

Enligt Johan Beck–Friis har Stena line sagt att de är beroende av kalvtransporterna för att kunna köra sträckan Irland–Frankrike, eftersom de betalar så bra.

– Det tycker inte vi är ett skäl till att man systematiskt fortsätter att driva en transport som bryter mot djurskyddsregler och orsakar stort lidande. Kalvarna är jättehungriga när de kommer fram. Det här är en av de fem friheterna som EU har erkänt, djur ska inte behöva känna törst eller hunger.

Är inte det här mer en fråga för EU?

– Definitivt, och jag förstår inte varför EU inte tar irländska myndigheter i örat. Irländska myndigheter har lovat att skärpa kontrollerna, de har sagt till oss att de ska ha veterinärer på plats som kontrollerar djurens välfärd. Det har inte hänt. De har bara gjort en kontroll sedan december 2019, av 300 kalvar, säger Johan Beck-Friis.

EU-parlamentariker Fredrick Federley reagerar starkt på Syres uppgifter om kalvtransporterna
EU-parlamentariker Fredrick Federley reagerar starkt på Syres uppgifter om kalvtransporterna. Foto: Fredrik Persson/TT

Eyes on animals gjorde en anmälan till EU-kommissionen senast i augusti 2020. Hittills har ingenting hänt med den.

Syre kontaktar EU-parlamentarikern Fredrick Federley (C) som sitter i det nyinrättade granskningsutskottet för djurtransporter, och frågar vad han tänker göra åt saken.

– Det är oacceptabelt om dessa uppgifter stämmer. Det är ett lagbrott och borde dras i domstol, säger han.

– Den riktigt stora frågan i arbetet blir hur vi får medlemsstaterna att bry sig. De verkar på ren svenska strunta i det här. Det behövs bättre övervakning och striktare åtgärder mot dylika brott. Därför har jag skickat en skriftlig fråga till EU-kommissionen om de redan idag är villiga att skärpa övervakningen, säger Fredrick Federley.

Fredrick Federleys brev till EU-kommissionen

”Vad tänker EU-kommissionen göra för att stoppa brotten mot sjötransporter av djur? I svensk medierapportering har det framkommit att det finns stora problem med sjötransporter av kalvar. Tidningen Syre skriver om flera fall där sjötransporter skett utan att följa EU:s djurtransportlagar. 200 000 irländska kalvar transporteras varje år från Irland över till kontinenten, bara tre veckor gamla. Totalt tar det upp till 29 timmar. Djuren lämnas uttorkade, utmattade och måste uthärda extrema påfrestningar och flera dör under resan.
Djuren transporteras levande specifikt så att köttet inte behöver kylas.
Om dessa uppgifter stämmer rör det sig om ett allvarligt brott mot EUs djurtransportlagar. Det är oacceptabelt. Det behövs bättre övervakning och striktare åtgärder mot dylika brott.
1. Vad för åtgärder planerar EU-kommissionen att ta för att stoppa brotten mot EU:s djurtransportlagar?
2. Planerar EU-kommissionen att öka och skärpa kontrollerna för att säkerställa att fartyg som transporterar djur uppfyller EU:s djurtransportlagar?
/Fredrick Federley
Europaparlamentariker
Vice ordförande Renew Europe / Centerpartiet”

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV