Zoom

Nu vill Frankrike och Storbritannien helt stoppa båtmigrationen

Ett totalstopp på båtmigration över Engelska kanalen – det är Frankrikes och Storbritanniens gemensamma mål.

Allt fler flyktingar flyr i båt över Engelska kanalen. Storbritannien vill till varje pris sätta stopp för ankomsterna. På den franska sidan fortsätter flyktingar misshandlas brutalt – något som fått Storbritanniens inrikesminister att säga att flyktingarna tycker att Frankrike är rasistiskt.

Hittills i år har 4000 flyktingar korsat vattnet mellan Calais nordöstra Frankrike och Storbritannien. Det är mer än dubbelt så många som under hela 2019, när 1892 flyktingar anlände via havet. Året dessförinnan var antalet 300. Sedan i början på 2019 har över 5500 flyktingar tagit sig till Storbritannien via havet. Av dessa har sex procent kunnat skickats tillbaka till andra europeiska länder i enlighet med EU:s Dublinförordning, som bestämmer var en asylsökandes sak ska prövas. Storbritannien har under samma period spenderat 5,5 miljoner pund på att sätta stopp för båtmigrationen.

Vägen över är livsfarlig. Engelska kanalen är ett av mest trafikerade vattnen i världen. Syre har tidigare berättat om att desperata flyktingar försökt korsa vattnet på surfbrädor som de betalat smugglare för. Politiker från de båda länderna har nyligen mötts i Paris för att utveckla en handlingsplan som helt ska sätta stopp på båtmigrationen över kanalen, rapporterar Euronews.

Men, det är av flera anledningar svårare sagt än gjort.

– Vi gör mycket men det finns gränser för vad människor och teknologi kan göra för att förhindra någon från att uppfylla sin dröm, säger Pierre-Henri Dumont, politiker från Calais, till BBC.

Internationell sjölag och lagar om mänskliga rättigheter tolkas också på olika sätt av Frankrike och Storbritannien, enligt Felicity Attard, universitetslektor i internationell sjölag vid universitetet i Malta. Ländernas befogenheter att stoppa båtar i förhållande till både sjötrafik, migranters säkerhet och lagar om mänskliga rättigheter är enligt henne inte helt enkla att uttolka. Men hon säger också:

– Att ge hjälp och att skydda liv till havs förblir det viktigaste.

Ökat under corona

Under coronapandemin har antalet flyktingar som korsat kanalen ökat. Situationen i nordöstra Frankrike har under samma period blivit allt svårare, något anses bidra till att allt fler flyr. Lokaltidningen Kent Online skriver att under en period var det bara en organisation som hjälpte flyktingar på den franska sidan. Care4Calais, som organisationen heter, hade vid tillfället bara 10 volontärer och minst 700 flyktingar befann sig då i området.

Storbritanniens inrikesminister Priti Patel säger enligt The Guardian att många flyktingar som anländer berättar om hur de misshandlats av fransk polis och att de upplever att Frankrike är rasistiskt. Kommentarerna gjordes i samband med ett konferenssamtal med flera konservativa brittiska politiker som bekymrat ser på den ökande båtmigrationen från Frankrike. Priti Patel menade dock att flyktingarna snarare drivs av så kallade pull-faktorer – sådant som lockar dem att komma till Storbritannen. Hon delar inte flyktingarnas bild av att de kan komma att utsättas för tortyr i Frankrike.

Men på den franska sidan är vitnessmålen från flyktingar om polisvåld många. Det är ingen nyhet att fransk polis slår, avfyrar tårgas och gång på gång vräker flyktingar från sina tältläger. Också de som lyckats ta sig över Engelska kanalen berättar om våldet:

– Jag blev svårt misshandlad av fransk polis. Jag fick skador på mina ögon och lider fortfarande av de skadorna. Fransk polis är väldigt dum mot asylsökande, säger en man till The Guardian.

Den europeiska domstolen för mänskliga rättigheter (ECHR) har nyligen sagt att Frankrike misslyckas med att leva upp till sina skyldigheter gentemot asylsökande i landet. Detta efter att tre män anmält Frankrike till domstolen för att inte kunna erbjuda det minimum av hjälp och stöd som landet ska erbjuda.

Fransk polis i Calais inspekterar en bunker
Fransk polis i Calais inspekterar en bunker. Sedan slutet på 2018 har antalet flyktingar som korsat Engelska kanalen ökat, och ännu mer nu under coronapandemin. Hittills i år har över 4000 flyktingar anlänt i Storbritannien via båt.  Foto: Michel Spingler/AP/TT

Överbelastat system

Att det franska asylsystemet är överbelastat och att det råder brist på platser på asylboenden är en annan anledning till att många inte ser en annan lösning än att bo på gatan eller ta sig vidare till Storbritannien.

– Det enda sättet att stanna i Frankrike för tillfället är att söka asyl, och systemet är överbelastat, vilket gör det väldigt inhumant under den tid som människor väntar på husrum och stöd, säger Orsi Hardi, från organisationen Taise Community i Calais, till The Guardian.

The Guardian kan även berätta om att mer än ett dussin asylsökande som nyligen anlänt via Engelska kanalen de senaste veckorna hungerstrejkar. Detta efter att inrikesministeriet stängt in dem i ett förvar utanför flygplatsen Gatwick. Enligt The Guardian är det sannolikt att Storbritannien vill deportera dem, eftersom landets lagar annars inte tillåter att flyktingar fängslas. Bland de som är instängda utanför Gatwick finns personer från krigsdrabbade länder som Jemen.

Nyanlända flyktingar vilar på en strand i Dungeness, södra England
Nyanlända flyktingar vilar på en strand i Dungeness, södra England. Foto: Susan Pilcher/AP/TT

Vill stoppa människor helt

Att allt fler flyktingar korsar kanalen har satt press på både Storbritannien och Frankrike. Samarbetet har sedan i slutet på 2018 ökat, och Storbritannien har hjälpt Frankrike att rusta upp och öka kontrollerna längs med kusten. Sedan i oktober 2019 har Storbritannien betalat för att 45 franska poliser ska patrullera längs kusten.

Nu ska samarbetet utökas med en gemensam handlingsplan med målet att helt stoppa ankomsterna.

Från brittiskt håll har inrikesminister Priti Patel sagt att de ska vända båtarna tillbaka. På twitter skriver hon att hon:

”… arbetar för att göra den här vägen oframkomlig”

Att Storbritannien skulle vända på båtarna kan bryta mot internationell lag eftersom alla människor har rätt att söka skydd där de befinner sig. Principen kallas ”non-refoulment” och betyder på franska ”inte kränka igen”. En person har rätt att söka skydd där hen befinner sig. Frankrikes asylsystem är redan överbelastat – och polisen brutal. Hittills i år har fransk polis och kustbevakning har stoppat 1000 personer innan de nått Storbritannien.

Priti Patel, som själv är dotter till indiska migranter, har gjort denna hårdföra retorik mot flyktingar och migranter till sitt signum. Utspelet om att vända på flyktingbåtarna följde på att 235 personer korsat kanalen på en dag i augusti – vilket är ett nytt rekord på en och samma dag. Flera konservativa politiker skrev i förra veckan ett gemensamt brev till Patel där de uppmanade till skärpningar. I Dover har konservativa lokalpolitiker kallat den ökade båtmigrationen för en ”invasion av migranter”.

Att helt sätta stopp för möjligheten att korsa engelska kanalen i båt skulle enligt Chris Philp, konservativ brittisk migrationsminister, hindra flyktingar från att överhuvudtaget vilja ta sig till Frankrike, rapporterar The Guardian.

På så vis skulle ”problemet” – det vill säga människorna på flykt – försvinna också från Engelska kanalen. Människorättsgrupper förespråkar å sin sida lagliga vägar att söka asyl i Storbritannien utanför landets gränser. Men det anses svårt att få till i verkligheten – Storbritannien skulle i så fall behöva godkänna sådana reformer och ansökningsprocedurer från utlandet.

Storbritannien fick 2019 in 35 566 asylansökningar, medan Frankrike fick in 123 900, enligt UNHCR i Storbritannien. Det är därmed fler som väljer att stanna i Frankrike än som söker sig till Storbritannien.