Radar · Djurrätt

Franskt ”kött”-företag hotas av stämning

I Frankrike får växtbaserat kött inte heta något som för tankarna till animaliskt kött.

En köttersättningsproducent i Frankrike trotsar förbudet mot att kalla vegetariska produkter för biff, filet och andra köttliknande saker. Nu hotas företaget Les nouveaux fermiers av stämning.

Tidigt i somras fick Frankrike en omdebatterad ny livsmedelslag. Lagen förbjöd dem som producerar och säljer köttersättningsprodukter att kalla produkterna för köttliknande ord, som burgare, biff eller korv. Men ett uppstickarföretag trotsar lagen, och har inte ändrat namnet på sina produkter. ”Frankrikes första vegetariska köttfabrik” vill bli ledande tillverkare av vegetariska köttersättningsprodukter i Europa, enligt tv-kanalen BFMTV.

– Våra produkter smakar som kött, säger fabrikens grundare Guillaume Dubois.

Och nog har de fått mycket publicitet. Bland annat tack vare ”fienden” – flera jordbrukarfackförbund, som nu hotar att stämma företaget.

Les nouveaux fermiers betyder De nya bönderna
Les nouveaux fermiers betyder De nya bönderna. Företaget satsar på växtköttprodukter som ska smaka som riktigt kött. Foto: Les nouveaux fermiers

”Man försöker få det till att en fabrik är som ett jordbruk”, skriver jordbrukarfacken i ett pressmeddelande, appropå att företaget kallar sig Les nouveaux fermiers – de nya bönderna.

Upprop mot intensiv uppfödning

Finansiärerna bakom fabriken driver också ett upprop för att få till stånd en folkomröstning om att stoppa vad som kallas ”intensiv uppfödning” av köttdjur i Frankrike.

Tidningen ATL har pratat med Vincent Brack, direktör för mjölkproducenternas förbund FNPL, som har reagerat mot den nya fabrikens marknadsföring.

– Vi är inte alls emot ersättningsprodukter. Vi är också väl medvetna om att köttkonsumtionen bör minska. Men här handlar det om att vilseleda konsumenterna, säger han till ATL.

Ceci n´est pas de la viande – det här är inte kött, är budskapet i det franska växtköttföretagets reklamkampanj som bland annat syns i Paris metro
Ceci n´est pas de la viande – det här är inte kött, är budskapet i det franska växtköttföretagets reklamkampanj som bland annat syns i Paris metro. Foto: Les nouveaux fermiers

Han säger också att jordbrukarorganisationerna kommer att stämma företaget om inte produkterna får nya namn.

En titt på hemsidan visar att produkterna företaget har i dagsläget kallas för vegetarisk biff, vegetariska filetbitar och vegetariska nuggets.

Nästa vecka ska EU-parlamentet rösta om två lagändringsförslag som reglerar vad man får säga och inte säga om växtbaserade livsmedel. Situationen i Frankrike kan alltså bli verklighet även här i Sverige.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV