Giftiga avgasnivåer riskerar att öka snabbt igen när länder öppnar upp. Det är Kina ett konkret exempel på. En massiv minskning av bensin- och dieseldriven biltrafik måste därför till snabbt, enligt franska forskare och den ideella organisationen Transport & environment.
Ingenting förbättrar luftkvaliteten lika effektivt som en drastisk minskning av bensin- och dieseldriven biltrafik – det visar en fransk forskningsrapport om partiklar i utomhusluft som kom förra året. Frankrikes nationella hälsomyndighet för mat, miljö och arbete, Anses, ligger bakom den.
Nedstängda länder och en stor minskning av pendlande och biltrafik under coronatider har snabbt fått ner utsläppsnivåerna. Det här är även något som den ideella och politiskt oberoende organisationen Transport & environment, T & E, tar fasta på.
Med hjälp av forskning och juridiska påtryckningsmedel, verkar organisationen i 25 länder i Europa och har ett antal organisationer som medlemmar, till exempel Naturskyddsföreningen i Sverige. Målet är att verka för transportsystem som inte påverkar hälsa, klimat och miljö negativt.
När Kina började öppna upp landet igen, steg avgasnivåerna snabbt. Den främsta anledningen till det, enligt T & E, är att många där nu väljer att åka bil istället för kollektivtrafik i coronans fotspår.
Åtgärder
Förutom att satsa på effektiva saneringsmetoder som kan minska risker för smittspridning och möjlighet till avstånd mellan passagerare i en mer miljövänlig och turtät kollektivtrafik, lyfter T & E behovet av minskat bilåkande och klimatsmarta lösningar.
Yoann Le Petit arbetar för T & E och nämner några goda exempel runtom i Europa på organisationens hemsida: Berlin har fått nya, så kallade pop up-cykelbanor så att människor lättare ska kunna ta sig fram på cykel under coronakrisen. Paris satsar drygt 3 miljarder svenska kronor på ett 68 mil långt cykelnätverk och London gör en liknande satsning, med planerade filer för el-skotrar, som Syre har skrivit om tidigare.
Krakow i Polen har planer på att bygga en infrastruktur för cykeltrafik och bredda sina trottoarer. Staden Vilnius i Litauen planerar att förvandla sitt centrum till en stor och öppen gåyta.
Bryssel ska skapa mer bostadsområden i de centrala delarna där promenader och cykling får prioritet framför bilar. Där är också fyra nya mil av cykelfält på gång. Dublin har börjat att ta bort parkeringsplatser för att kunna erbjuda säkrare cykelfält och bättre möjligheter för social distansering.
Uber
”Det är dags att ta bort smutsiga fordon från vägarna”, skriver Yoann Le Petit.
T & E driver sedan slutet av förra året en kampanj riktad specifikt mot taxiföretaget Uber, som de menar är ett exempel på bolag som medverkar stort till miljöförstörande avgaser och försämrad luftkvalitet.
Uber har satsat på lågpris inom taxiresor och snabbt växt sig stora över hela världen. 2015 var grundaren Travis Kalanick den fjärde rikaste miljardären under 40 i USA, enligt affärstidningen Forbes.
Framgångssagan visade sig sedan ha en baksida bestående av låga ersättningar och dåliga anställningsvillkor för chaufförer. Men det som har varit mindre i fokus är företagets miljöpåverkan, som en av Europas största taxibolag.
Bara i London har Uber-chaufförerna blivit nästan dubbelt så många på tre år,
2016 var de 25 000 och 2018 fanns de över 45 000 där.
Problemet med den här ökningen handlar om att många av bilarna i Ubers taxinäring går på bensin och diesel. Chaufförerna får själva hålla med egen bil och företaget tillhandahåller bara sin app för resebeställningar till dem. Någon gemensam och konkret policy för att minska de faktiska utsläppen finns inte, enligt T & E.
För några dagar sedan rapporterade dock Uber stora miljardförluster som kan sättas i direkt samband med coronapandemin. Kanske är också det här en verksamhet där de styrande är beredda att tänka om och satsa på mer fossilfria fordon.
Med fler klimatsmarta medvetna konsumenter runt om i världen och regelverk som värnar mer handfast om miljön, blir de nog tvungna att göra det. Det är i alla fall något som T & E gärna vill se.