Demokraternas presidentkandidat Andrew Yang, som förespråkar basinkomst för alla amerikaner, satsar drygt 1 miljon dollar på en tv-sänd reklamkampanj.
I samband med sitt besök i Iowa försöker Andrew Yang nå ut i bruset. Hans hittills första reklaminslag ska ha kostat motsvarande 10 miljoner kronor. I inslaget pratar han dock inte om just basinkomst, men väl om en vård som ska inkludera alla medborgare, och att svårigheterna på arbetsmarknaden inte ska lastas migranter, utan automatiseringen inom olika industrier.
Andrew Yang, som är populär främst bland yngre väljare, men som inte räknats till de tunga kandidaterna, har fått uppbackning från oväntat håll. Bland annat har den förre NFL-spelare Antonio Bryant skrivit uppmuntrande poster på Twitter.
”Han är den ende som vill göra mer för den genomsnittlige amerikanen. Och jag tror att hans uppfingsrikedom kan hjälpa människor!”, skriver Bryant bland annat.
Backas av Elon Musk
Nu är Antinio Bryant inte den första kändisen som backar mannen som går till val för införandet av basinkomst och en legalisering av mjukare droger. Även Elon Musk, som grundat Tesla och SpaceX, har tidigare öppet visat sin sympati för Yang. Även den kända Youtubern Casey Neistat gillar Yang. Liksom stjärnskådespelaren Nicolas Cage.
Stödet från galleriet med kända eller penningstarka celebritet har förbättrat Andrew Yangs ekomiska förutsättningar. Under tredje kvartalet det här året ökade hans inkomst för att bedriva presidentkampanjen med 257 procent – från 2,8 miljoner dollar till 10 miljoner i jämförelse med det andra kvartalet.
Läs mer: Syre har tidigare skrivit om Demokraternas radikale presidentkandidat.