Radar · Miljö

”Allting är långsamt inom IMO, förutom de förorenande skeppen”

Ett fraktskepp fyller på med containrar i hamnen Qingdao juli 2018.

I en vecka har 400 förhandlare från 70 av FN:s medlemsländer diskuterat hur den internationella sjöfarten kan minska sina utsläpp. Men förhandlingarna har inte imponerat på de miljöorganisationer som följt samtalen.

Den internationella sjöfarten står för betydande utsläpp av växthusgaser, sotpartiklar och hälsofarliga gaser som svaveloxid och kväveoxid.

Utsläppen omfattas inte av Parisavtalet och åtaganden för att begränsa dem har dröjt. Först 2018 antog FN:organisationen International maritim organisation (IMO) en klimatstrategi som innebär att branschen ska minska sina utsläpp med 40 procent till 2030 och med 50 procent till 2050 (mot de nivåer som var 2008). Hur det ska gå till är nu under förhandling.

Under det möte som avslutades i London i fredags diskuterades olika alternativ för att minska utsläppen, både på kort och lång sikt. Som Syre tidigare rapporterat är ett av förslagen att införa hastighetsbegränsningar för fartygen, vilket är något som bland annat förespråkats av miljökoalitionen Clean Shipping Coalition (CSC), då det i ett slag skulle minska utsläppen. Det skulle också minska kollisionsrisken med valar och bidra till mindre klimatfarligt sot på Arktis och Antarktis.

I ett pressmeddelande efter mötet skriver FN-organisationen IMO att viktiga steg nu tagits för att klara av de ”ambitiösa klimatmålen”.

Möttes av hård kritik

Men efter mötet var också kritiken från CSC skarp. Inte minst efter att Japan och Norge lagt förslag om att istället för att fokusera på att minska skeppens fart, gynna de företag som minskar skeppens maskinkraft. Något som organisationerna inom CSC hävdar tar tid att implementera och är något som blir svårt att kontrollera.

”IMO spenderade ytterligare en vecka åt att prata utan att bestämma något annat än skjuta på frågorna. Allting är långsamt inom IMO, förutom de förorenande skeppen och det behöver förändras. Med Norge och Japans förslag blåser IMO ur kurs och kommer inte uppnå något mer än att grönmåla den internationella sjöfarten”, säger Faig Abbasov, från Transport and Environment, en av miljöorganisationerna inom CSC i ett uttalande.

Dan Hubbel från Ocean Conservancy – en annan miljöorganisation i CSC – passade också på att kritisera ambitionen i IMO:s klimatstrategi.

”IMO måste följa vetenskapen och sikta mot att bli fullt fossilfria till 2050”, säger han.

Den internationella sjöfartstrafiken beräknas stå för runt 2-3 procent av de globala utsläppen av växthusgaser men deras klimatpåverkan tros vara större än så, då den svarta sot (aerosoler) som fartygen släpper ut bidrar till att snabba på att Arktis och Antarktis isar smälter, vilket i sin tur kan accelerera klimatförändringarna.