Radar · Miljö

Klimatbovar till havs kan tvingas sakta ned

Ett av transportföretaget Mærsks största fartyg, Mc-Kinney Møller när det anlände till Göteborgs hamn.

Sällan inom synhåll och långt ute till havs skyndar några av mänsklighetens värsta klimatbovar – transportfartygen. Men genom att sakta ned kan de kapa utsläppen, enligt ett skarpt förslag som nu diskuteras av World maritime organisation.

I dag inleddes en veckolång konferens i London där FN-organisationen World maritim organisation (IOM) ska diskutera en rad förslag för att få skeppsindustrin att på kort sikt börja minska sitt klimatavtryck.

Ett förslag från Frankrike sticker ut. Att införa hastighetsbegränsningar för att få skeppen att sakta ned. Under måndagen fick det också stöd av flera tunga miljöorganisationer.

Flera miljövinster

– Fartbegränsningar är det närmaste IOM kommer en silverkula, säger John Maggs, från organisationen Sea at risk i ett uttalande.

Han syftar på att det är en enkel åtgärd som i ett slag kan få ned utsläppen, då fartyg precis som bilar konsumerar mer bränsle när motorerna går på högvarv. Tillsammans med en annan miljöorganisation – Transport and environment – har Sea at risk nu släppt en rapport om förslagets miljö- och klimatfördelar. Förutom att det skulle minska koldioxidutsläppen kan det också bidra till att reducera ljudföroreningar och att krockar med valar blir mer sällsynta.

Det skulle också innebära mindre svart sot på Arktis och Antarktis isar, utsläpp som i dag driver på klimatförändringarna – då partiklarna absorberar värme och gör att isarna smälter snabbare. Rapportförfattarna pekar också på direkta vinster för människors hälsa, då utsläppen av kväve- och svaveloxider skulle reduceras.

– Att ta kol på fyra flugor med en sten är rätt bra och när du lägger till att det sparar skeppsägare pengar genom minskade bränslekostnader är det ganska enkelt, säger Faig Abbasov från Transport and environment i ett uttalande.

Hastighetsbegränsningar skulle också vara enkelt för tillsynsmyndigheter att följa, då alla fartyg har en transmitter som ständigt har koll på fartygens rörelse.

Delade uppfattningar

Bland de företag som har transporter till havs som sin huvudverksamhet har mottagandet varit blandat, vilket exemplifieras av Maersk och Trafiguras olika hållning, två av de största varutransportörerna i världen.

Trafigura har sagt sig vara för en snabb implementering, då det skulle bidra till att snabbt få ned utsläppen av växthusgaser.

”Det krävs då hybridbränslen eller batteriteknologin fortfarande ligger för långt bort att användas i tankers, där slutdestinationen ofta är okänd”, säger Rasmus Bach Nielsen, chef inom Trafigura till nyhetssajten Splash som bevakar branschen.

Maersk vill istället se andra typer av satsningar.

”Vi skulle hellre stödja att man införde begränsningar på energikraften, att fokusera på energiförbrukningen istället för hastighetsbegränsningar skulle bidra till att nå IOM:s mål om koldioxidutsläpp samtidigt som de mest effektiva skeppen skulle belönas, säger Simon Christopher Bergulf från Maersk till BBC. 

Utsläppen ned gick ned under krisåren

International maritime organisation antog förra året en strategi om att minska utsläppen med 40 procent till 2030 och med 50 procent till 2050, från de nivåer som var 2008.

Enligt den rapport Sea at risk och Transport and environment släppte under måndagen stod sjötransporter för 2,6 procent av de totala utsläppen av koldioxid 2012, vilket var något under snittet för 2007 – 2012 som var på 3,1 procent. Orsaken kopplas till finanskrisen 2008, vilket fick varutransporterna att minska – men också fartygen att köra långsammare.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV