Radar · Nyhet

Parisavtalet går in i ny fas

Klimatöverenskommelsen från Paris ser nu nu att komma till liv mindre än ett år efter att den skapats. I fredags lyckades EU-ministrarna enas i sista minuten.

 

I fredags enades EUs medlemsländer om att ratificera klimatavtalet. Men det satt hårt inne. Ministerrådsmötet förlängdes efter att bland annat tre länder, Polen, Litauen och Italien, protesterat. Polen ville exempelvis enligt uppgift få en försäkran om att deras utsläppsminskningskrav i EU-lagstiftningen skulle lättas för att skriva under. Enligt uttalanden ska detta inte ha skett. Men Polens miljöminister Szyszko meddelade dock att de fått igenom ett ”gentlemannaavtal” med EUs klimatkommissionär Canete. Det återstår dock att se om handskakningen bär frukt i de kommande förhandlingarna.

Det var även formella frågetecken på mötet mot sättet som EU tog beslut på. Normalt sett är EU internt överens om ansvarsfördelningen innan de skriver under internationella avtal. Men denna gång kunde de genom ”institutionell kreativitet”, som Frankrikes miljöminister kallade det, hoppa över det steget. Annars hade det krävts att flera lagförslag, varav vissa inte ens är presenterade, skulle bli färdigförhandlade på EU-nivå innan de ratificerade och godkände avtalet. Då hade unionen missat tåget för avtalet, som såg ut att kunna träda i kraft utan EU.

Efter att EU-parlamentet mer odramatiskt kan säga ja på tisdag kan arbetet med Parisavtalet starta i november när världens klimatförhandlare samlas i Marocko.

– Då startar en ny process. De som har ratificerat får sitta med vid bordet och bland annat sätta upp reglerna för hur vi ska kontrollera att utsläppsminskningar faktiskt sker i den takt vi har kommit överens om, sa klimatminister Isabella Lövin till Vetenskapsradion.

Blickarna vänds denna vecka mot Montreal i klimatarbetet. Där kan FNs civilflygssamarbete ICAO för första gången komma överens om regler, som förvisso anklagas för att vara för svaga, för det internationella flyget.

Läs mer om klimatmanglingarna i EU och problemen med ansvarsfördelningen i en tidigare artikel i Syre:

Klimatmangling i Bryssel