Radar · Nyheter

Deras skolprojekt ska ge bättre sexualundervisning

Vi har fått kritik för att vi exkluderar män, säger Ida Karseland (mitten), som tillsammans med Ebba Carlsson (till vänster) och Linn Englund (till höger) håller workshops för tjejer och ickebinära i sexualkunskap.

Missnöjda med vad skolan lärt dem om sex och samlevnad tar tre Stockholmsgymnasister nu saken i egna händer. De har startat en hemsida och anordnar i veckan sin första workshop för andra elever, om ämnen som samtycke, onani, porr och normkritik – sexualkunskapen ni aldrig fick.

”Våldsporren är min generations sexualkunskap” skriver en 18-åring på hemsidan till skolprojektet Sexualkunskapen ni aldrig fick. Initiativet, förkortat Snaf, kommer från tre elever i trean på Sjölins gymnasium på Södermalm.

– Det är så mycket vi aldrig fick reda på. Som problematiken med porr, som framför allt killar ofta kommer i kontakt med redan i elvaårsåldern. Många upplever saker som inte alls känns bra. Samtycke är jätteviktigt att man tar upp. Annars tänker vi att det resulterar i fler våldtäkter, säger Ida Karseland, som är en av grundarna.

Sex och samlevnad ska ingå i flera ämnen i grundskolan och gymnasiet, och ansvaret ligger på varje rektor. I praktiken: ett par lektioner, fullständigt fokuserade på biologi och fortplantning – på ett heteronormativt sätt, berättar Ida Karseland:

– Visst, det är ju viktigt hur barn blir till, men det lades så extremt stor vikt vid den biologiska delen – och det var väldigt exkluderande.

Unga kvinnor och ickebinära är målgruppen för hemsidan och de workshops som Snaf arrangerar. Varje vecka väljer de ett tema. Just nu är det hbtqia+, alltså normbrytande sexuella identiteter.

På hemsidan berättar två vänner till Ida och SNAF-kollegorna om sina erfarenheter: ”Vi fick aldrig lära oss att annat än heterosexualitet eller cis-personer var okej eller ens existerade. […] Vi sörjer den utbildning vi aldrig fick”.

– Vi vill verkligen fokusera på tjejer och ickebinära, som inte fick ta nån plats i skolan. Här vågar de prata utan att blir överröstade av killar, säger Ida Karseland.

Responsen på Snaf:s arbete har i det mesta varit positiv, berättar Ida – om än inte enbart.

– Vi har fått kritik för att vi exkluderar män, eftersom ”inte alla killar är högljudda och förstör”. Så är det självklart inte heller, men vi ser det inte som att vi exkluderar män, vi tar snarare en redan exkluderad grupp och ger dem utrymme.

Skulle ni inte göra många tjejer en tjänst om även killar fick bra sexualkunskap?

– Vi håller verkligen med om att extremt viktigt för killar också. Vår hemsida är öppen för alla att ta del av. Det här är ett skolprojekt i dag, och vi behövde avgränsa oss, men man kan tänka sig att vi i framtiden håller workshops även för killar.

Att skolans sexualundervisning är otillräcklig är inte bara en upplevelse hos enskilda elever, utan ett genomgående problem. Det visar en kvalitetsgranskning från 2018 som Skolinspektionen genomfört i ett antal grundskolor och gymnasier på uppdrag av regeringen.

Enligt granskningen finns bland annat ”stora brister i undervisningen om normer och HBTQ”. Lärarna saknar ofta rätt kompetens att undervisa om sex och samlevnad, och rektorerna följer sällan upp detta med fortbildning.

Snaf-gänget, som efter studenten planerar att registrera ett företag och fortsätta med verksamheten, är noga med att påpeka att deras insats bara är ett komplement till skolans undervisning.

– Vi ska sätta press på rektorerna och ställa krav på att de tar vid där vi slutar. Det här är inte ett avcheckat område, säger Ida Karseland.