Radar · Nyheter

Olika parkeringsregler skapar förvirring

I Bromma har transportstyrelsen stoppat parkeringsavgifter enligt taxa fem på 289 gator.

Det nya året innebar ett stopp för p-avgifter på 289 gator i Bromma. Stadsdelens samtliga p-automater har försetts med informationslappar om att parkerande inte behöver betala för sin plats om inte omskyltning har hunnit bli klar. I söderförorter blir avgifterna däremot kvar och kritiker talar om dubbla måttstockar.

Sedan 1957 har kommuner rätt att ta betalt för parkeringar på vilka gator de själva önskar, förutsatt att initiativet förbättrar trafikordningen. 2017 blev det dyrare att felparkera i Stockholm och intäkterna från parkeringsfakturor uppmätte 336 miljoner kronor, en ökning med 20 miljoner från året före.

– Det finns tyvärr tendenser till missbruk i många kommuner som använder p-avgifter som extra intäktskälla. Det här rättsfallet kommer att bli prejudicerande för hur alla kommuner får använda p-avgifter, säger Jan Söderström som har arbetat med trafikfrågor för Vägverket och Sveriges kommuner och landsting, till DN.

Han var också den Brommabo som personligen överklagade Stockholms nya parkeringsplan till länsstyrelsen i början av 2018 – och fick rätt.

Men i Hägersten, och andra delar av stan, är det fritt fram att bötfälla bilister
Men i Hägersten, och andra delar av stan, är det fritt fram att bötfälla bilister.Foto: Janerik Henriksson/TT

Olika regler

Men de borttagna avgifterna på 289 gator gäller bara i Bromma – något som väckt ont blod på andra sidan innerstadstullarna.

– Det är märkligt att förbudet mot avgifter i Bromma inte gäller i andra förorter bara för att någon inte har överklagat, säger Lasse Svärd, fullmäktigeledamot för Moderaterna i Hägersten, till DN.

Han överklagade också de nya p-avgifterna i början av 2018, i hans fall på 193 gator, men fick se sin anmälan avslagen.

– Samma regler borde gälla i Bromma som i söderort, säger Lasse Svärd i en intervju med Mitti.

I den grönblå budgeten har Stockholms stad satt som mål att inkassera upp emot 400 miljoner på p-avgifter och felparkeringar under 2019. Stockholms miljöpartistiska trafikborgarråd Daniel Helldén anser också att staden bättre bör utreda om exempelvis stoppförbud eller tidsbegränsad parkering generellt vore ett bättre alternativ än p-avgifter. Klart är att trafikstörande och obetalda p-avgifter komma att kosta:

– Vi kommer att höja allihop, säger Helldén till DN. Hur det kommer att se ut återkommer vi till i ärendet. Det finns ett tak för det som staten har sagt. Vi får inte sätta högre avgift än 1 300 kronor, även om vi tycker att det borde vara högre när det gäller de mest trafikfarliga felparkeringarna.

Daniel Helldén , trafikborgarråd, MP
Daniel Helldén , trafikborgarråd, MP.

Blomstrande marknad

Oppositionen kallar emellertid Stockholms stads siffror för ”glädjekalkyler” och undrar om den nya parkeringspolitiken bottnar i andra syften än att få bukt med ”fulparkeringar”:

”Är felparkeringsavgifter till för trafiksäkerhet och framkomlighet eller finansiering av skattesänkning?” frågar sig Jan Valeskog, socialdemokratiskt oppositionsborgarråd på Twitter.

Parkeringsavgifter har i Stockholm överlag blivit en blomstrande marknad. Magnus Stein, grundare av apptjänsten Botboten, som hjälper privatpersoner att överklaga parkeringsböter, säger till DN att parkeringsbolagen i Stockholm är ”kraftigt överrepresenterade”.

Var fjärde bot som företaget behandlar ger bilister rätt, något som vittnar om ett stort antal felaktiga parkeringsfakturor i omlopp.

Fastän de nya avgiftsprisernas uttalade mål är att minska ”fulparkeringen” i närförorterna finns det de som hävdar att bättre bemedlade stockholmare är de verkliga vinnarna eftersom det blir avgiftsfritt att stå i exempelvis Alvik och vid Gullmarsplan, medan avgifterna som infördes i söderförorter 2017 blir kvar – och på flera ställen till och med blir dyrare.

En söderortsbo, som arbetar som åkare, tycker sig se ”dubbla måttstockar” i parkeringsfrågan och är övertygad om att det i slutändan ”spelar roll var i Stockholm du bor”.

– Det är inte samma regler som gäller för den som bor närmare fattiga delar av staden som för den som bor i Bromma, där ju villorna är fler än miljonprogrammen. I slutändan handlar det om att se efter sina egna, sin politiska bas, säger han till Syre Stockholm.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV