Radar · Nyheter

V-ledaren kräver snabbtåg snarast möjligt

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt krävde satsningar på snabbtåg mellan storstäderna och utbyggnad av kustbanor i Norrland när han sommartalade i Döbelns park i Umeå.

Vänsterledaren Jonas Sjösted kräver en satsning på höghastighetsbanor för tåg mellan storstäderna samt utbyggnad av kuststräckor i Norrland.
– De drar fötterna efter sig, de inser inte vilket akut läge det är (för klimatet), sade Jonas Sjöstedt efter sitt sommartal i Döbelns park i Umeå.

I talet, inför ett par hundra åhörare i fint sensommarväder, var Sjöstedts huvudspår klimatsatsningar. Det gäller då särskilt krav på att göra verklighet av planerna på höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö.

Men det räcker inte, anser han, inte minst för att människor måste känna att det är viktigt för hela landet.

Därför vill V också se att dubbelspår byggs mellan Gävle och Härnösand och att Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå tidigareläggs.

"Ansvarsfullt att låna? Ja"

– Jag vill inte bara att mina barnbarn ska kunna åka tåg på Norrbotniabanan till Luleå eller ta snabbtåget mellan Stockholm och Malmö. Jag vill kunna göra det själv, sade Sjöstedt i talet angående att det går för sakta med planerna.

Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) har ända sedan han tillträdde i januari sagt att en inbjudan till samtal mellan riksdagens partier om höghastighetsbanor och hur de ska betalas är på gång. Än har inget hänt.

Notan, 280 miljarder kronor, är inget att vara rädd för om man tänker rätt om finansieringen, enligt Sjöstedt.

– Låna? Är det ansvarsfullt? Vårt svar är ja, det är det som är ansvarsfullt, att investera för framtiden och miljön, det är precis det vi behöver göra nu, sade han i talet.

Vill förhandla om ramverk

Vänsterpartiet föreslår att riksdagens partier förhandlar om det ekonomiska ramverket för statens finanser och att målet om att de ska gå med 0,33 procent av BNP i överskott varje år görs om till ett balansmål, det vill säga att budgeten ska gå plus minus noll. Det är rimligt i ett läge där statsskulden är unikt låg och minskar och att räntan dessutom är låg.

Men V samarbetar denna mandatperiod inte längre med regeringen om budgeten, det gör Centern och Liberalerna.

TT: Spelar det någon roll vad Vänsterpartiet tycker, om man ska vara krass?

– Ja, vi ska ju förhandla om de här snabbtågen och många verkar ganska rådvilla om hur det ska lösas. Vi föreslår en lösning, säger Sjöstedt.

Höghastighetsbanor

Höghastighetsjärnvägar brukar definieras som banor där tåg reguljärt körs i över 250 kilometer i timmen. De finns i de flesta av EU:s största länder, men ännu inte i Norden.
För svensk del resulterade den så kallade Sverigeförhandlingen mellan staten och kommuner i ett förslag 2017. Det gick ut på höghastighetsbanor för upp till 320 km/timme Stockholm—Göteborg och Stockholm—Malmö.
Prislappen bedömdes då till 230 miljarder kronor. Lånefinansiering föreslogs. Upplåning genom gröna obligationer skulle utvärderas. Båda sträckorna föreslogs vara klara cirka 2035.
Storstadsregionerna och kommuner utmed de tänkta banorna har i gengäld lovat bygga 285 000–400 000 nya bostäder och anslutande kollektivtrafik.
Trafikverket rekommenderade för sin del 2017 nya banor för högst 250 km/timme.
I april förra året bjöd regeringen in Alliansen och Vänsterpartiet till samtal om finansieringen. Samtalen avbröts, eller pausades, i juni 2018. Den nya regeringen vill starta om samtalen.
Källa: TT

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV