Energi

Den radikala promenaden

Att regelbundet komma ut och gå är bra på många sätt.

Ensam eller i sällskap. Med ett tydligt mål eller dit näsan pekar. Att gå är bra för både kropp och själ – oavsett hur du gör det.
– Att förflytta sig till fots är något av det mest radikala du kan göra i dag, säger äventyraren och författaren Erling Kagge.

För Erling Kagge är promenaden livsviktig. Som norrman är han uppfostrad med att ”gå på tur” och att komma ut i naturen är en självklarhet för honom. Men att gå är så mycket mer än god hälsa och frisk luft. Det förankrar honom i vardagen och ger naturliga pauser samt tillfällen för reflektion.

Han försöker att alltid förflytta sig mellan hemmet och jobbet på bokförlaget i Oslo för egen maskin.

– Vi är byggda för att gå. Det är det mest mänskliga vi kan göra, särskilt om vi vill leva ett långt liv och behålla vår kreativitet.

Erling Kagge har samlat sina tankar om att ta sig fram till fots i den filosofiska faktaboken ”Att gå”
Erling Kagge har samlat sina tankar om att ta sig fram till fots i den filosofiska faktaboken ”Att gå”. | Foto: Norstedts

Långsamhetens lov

Erling Kagge har samlat sina tankar om denna naturliga rörelse i boken Att gå (Norstedts). Det är en filosofisk faktabok där både hans erfarenheter som äventyrare och modern människa med ett stillasittande kontorsarbete bidrar med infallsvinklar.

– Hur vi ser och upplever världen blir helt annorlunda om vi går i stället för att åka bil eller buss när vi ska förflytta oss.

Allt går snabbt i vårt samhälle. Vi stressar till arbetet, utsätts för mängder av pockande intryck hela dagen och sedan skyndar vi oss hem till familj och barn. I ett sådant sammanhang blir promenaden en närmast radikal motståndshandling.

– Du bryter det uppdrivna tempot och blir medveten i nuet. Du väcker också din nyfikenhet och dina sinnen blir stimulerade på ett annat sätt, eftersom du hinner läsa på affischer, känna dofter, lägga märke till människor du möter och uppleva årstidernas växlingar på ett helt annat sätt, säger Erling Kagge.

Det är det ursprungliga och eftertänksamma som Erling Kagge vill komma åt med både sina äventyr och sina promenader
Det är det ursprungliga och eftertänksamma som Erling Kagge vill komma åt med både sina äventyr och sina promenader. Han har bland annat varit på en expedition till Nordpolen. | Foto: Privat

"Gör oss mer levande"

Regelbundna promenader ger oss lägre blodtryck, bättre minne och kondition.

– Att gå gör oss mer levande. Att röra dig gör dig berörd. Vi behöver mer än att bara jaga på, säger Erling Kagge.

Han underbygger sina funderingar genom att dra paralleller till filosofer som Aristoteles, forskare som Albert Einstein och framgångsrika affärsutvecklare som Steve Jobs – alla hängivna vandrare. Den senare tog ofta med sina kollegor på promenader när de skulle utveckla idéer.

– Att placera den ena foten framför den andra är bland det viktigaste vi kan göra. Tankarna blir friare.

En undersökning vid Stanford University 2014 visade att kreativiteten ökade med upp till 60 procent för personer som gick i 15 minuter, jämfört med dem som inte gick alls. Forskarna tror att gåendet ”möjliggör för hjärnan att bryta igenom några av våra egna hyperrationella filter”.

– När jag kör fast brukar jag lämna skrivbordet och ta en kvarts promenad. Det hjälper oftast, säger Erling Kagge.

"Att placera den ena foten framför den andre är bland det viktigaste vi gör", säger Erling Kagge, äventyrare och författare
"Att placera den ena foten framför den andre är bland det viktigaste vi gör", säger Erling Kagge, äventyrare och författare. | Foto: Simon Skreddernes

Nått de ”tre polerna”

Han har också erfarenhet av att gå på ett mer extremt sätt. Han är först med att ha nått de ”tre polerna” – Sydpolen, Nordpolen och Mount Everest – för egen maskin.

– När jag gick på skidor till Sydpolen var jag helt ensam, jag hade inte ens radiokontakt med omvärlden. Efter ett par dagar med midnattssol ute på vidderna tystnade allt oljud inne i skallen.

Han berättar hur fingertopparna tycktes förgrena sig och stå i kontakt med den oändliga isen. Det kändes som om han blev ett med naturen.

Även om få av oss kommer i närheten av en sådan upplevelse menar Erling Kagge att vi skulle må bra av att inte fjärma oss från naturen så som vi gör i dag. Det är bara att snöra på sig skorna, ge sig ut och se vad som händer.

– Man behöver inte gå långt för att förändra livet.

Hälsovinster med promenader

Försök att gå minst 10 000 steg om dagen. Det är en godtycklig målsättning, men en bra och enkel siffra att sikta mot för att bli mer aktiv.
Detta vinner du:
+ Minskad risk för alzheimer.
+ Minskad risk för cancer.
+ Förbättrat psykiskt välbefinnande.
+ Bättre livskvalité.
+ Minskad risk för hjärtinfarkt och stroke.
+ Minskad risk för att utveckla typ 2-diabetes.
Källa: Hälsobalansen av Dr Rangan Chatterjee.

Visste du att...

…det finns 26 ben i foten? Med sina 33 leder och över hundra senor, muskler och ledband håller fötterna kroppen upprätt och i balans. Våra fötter började utvecklas redan innan våra förhistoriska förfäder började gå upprätt.
Källa: Att gå av Erling Kagge.

Sagt om att gå

”Jag har gått mig till mina bästa tankar.”
Søren Kierkegaard, (1813–1855) dansk filosof och författare.
”Det händer att mina tankar strömmar till så fort benen börjar röra sig.”
Henry David Thoreau (1817–1862), amerikansk författare, naturvetare och filosof.
”Man kan lura ”dämonerna” genom att gå upp. Och de hatar frisk luft. Jag går fort i alla sortens väder, och det avskyr de.”
Ingmar Bergman (1918–2007), regissör, om hur han hanterade sin oro och sina ”dämoner”, som han kallade dem.
Källor: Att gå av Erling Kagge och The New York Times.

Erling Kagge

Ålder: 56 år.
Bor: I Oslo.
Gör: Upptäcktsresande, jurist, författare och förläggare.
Aktuell: Med boken Att gå (Norstedts).
Källa: TT