Radar · Nyheter

Ansiktsigenkänning i butik granskas

Företaget Nordic tech houses planerade ansiktsigenkänning granskas.

Datainspektionen har inlett en granskning av Isabella Löwengrips investeringsbolag Nordic tech house, som vill öppna en butik som ska använda sig av ansiktsigenkänning.

Butiken, som enligt planen ska öppna i Stockholm i juli, vill ha kameror som registrerar ålder, kön och humör hos kunderna.

– Vi gör det för att rädda handeln, butikerna måste ta till tekniken för att kunna möta de stora utmaningarna de står inför, sade företagets medgrundare Linus Kaasik till SVT Nyheter tidigare i juni.

Nu inleder Datainspektionen en granskning för att ta reda på om tekniken är förenlig med dataskyddsförordningen GDPR, då det kan handla om känsliga personuppgifter som samlas in.

”Vi vill i ett så tidigt skede som möjligt utreda hur den här tekniken fungerar och förhåller sig till dataskyddsförordningen för att skapa klarhet för alla aktörer”, säger Nils Henckel, jurist på Datainspektionen, i ett pressmeddelande.