Datainspektionen har inlett en granskning av Isabella Löwengrips investeringsbolag Nordic tech house, som vill öppna en butik som ska använda sig av ansiktsigenkänning.
Butiken, som enligt planen ska öppna i Stockholm i juli, vill ha kameror som registrerar ålder, kön och humör hos kunderna.
– Vi gör det för att rädda handeln, butikerna måste ta till tekniken för att kunna möta de stora utmaningarna de står inför, sade företagets medgrundare Linus Kaasik till SVT Nyheter tidigare i juni.
Nu inleder Datainspektionen en granskning för att ta reda på om tekniken är förenlig med dataskyddsförordningen GDPR, då det kan handla om känsliga personuppgifter som samlas in.
”Vi vill i ett så tidigt skede som möjligt utreda hur den här tekniken fungerar och förhåller sig till dataskyddsförordningen för att skapa klarhet för alla aktörer”, säger Nils Henckel, jurist på Datainspektionen, i ett pressmeddelande.