Radar · Nyheter

Stockholmsföretag planerar butik med ansiktsminne

Företag vill installera butikskameror som automatiskt snappar upp kundernas ålder, kön och ansiktsuttryck.

Snart kan ansiktsigenkänning bli verklighet i svenska butiker. I juli planerar företaget Nordic tech house att öppna en butik med kameror som kan registrera ålder, kön och humör hos kunderna, rapporterar SVT Nyheter.

På så vis hoppas de kunna ge en mer individanpassad service och ett personligare bemötande, samt konkurrera med näthandeln.

– Vi gör det för att rädda handeln, butikerna måste ta till tekniken för att kunna möta de stora utmaningarna de står inför, säger företagets medgrundare Linus Kaasik, men poängterar att datainsamlingen ska vara frivillig.

På Datainspektionen är man dock kritisk till projektet. Bland annat eftersom det kräver giltigt samtycke.

– Jag har svårt att se att det här kommer bli en utbredd behandling för att det är så pass svårt att samla in samtycken från varje person som går in i butiken, säger Jenny Bård, jurist på myndigheten, till SVT.