Radar · Nyheter

Nattåg till kontinenten – därför går det inte som på räls

”Det är viktigt att vi knyter ihop Skandinavien med resten av Europas tågnät”, säger EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP).

Intresset för att semestra med tåg har efter flera år av stadig ökning närmast exploderat det senaste året. Men än så länge ser det ut att dröja innan vi kan sätta oss på tåget i Stockholm och vakna upp på kontinenten. Utvecklingen försenas bland annat av krångliga regelverk och osynkade signalsystem.

I slutet av mars samlades över tusen tågintresserade personer på hotell Clarion i Skanstull för att få tips, kunskap och inspiration till tågresande. Arrangörer var Susanna Elfors och Andreas Sidkvist som startat hemsidan tagsemester. nu och Facebookgruppen Tågsemester, som under det senaste året ökat explosionsartat från 4 000 till över 79 000 medlemmar.

– Alla biljetter såldes slut några dagar innan träffen. Det känns jättekul att det är så stort intresse och att så många vill börja resa mer hållbart, säger Susanna Elfors.

Kompisarna Malin Hultman, Emma Westin och Caroline Carlberg var med för att få inspiration och tips om bokning och resmål. Alla tre har rest med tåg till destinationer som Spanien, Schweiz, Norge och ser flera fördelar med tåget, utöver att det är miljövänligare.

– Det är bekvämare på många sätt eftersom man inte behöver åka ut till flygplatsen två timmar i förväg och checka in. På ett tåg kan man sträcka ut benen, man slipper transfer och anländer direkt till t-centralen, säger Emma Westin.

Caroline Carlberg åkte Flåmsbanan i Norge, som beskrivs som en av världens vackraste tågresor, förra sommaren. Nästa drömdestination är Ljubljana.

– Det ska vara den slottätaste staden i världen, jag tänker mig att det blir som att åka tåg i en saga. Som helhet blir tåget en bättre reseupplevelse än flyget. Det är en klyscha att resan blir en del av målet, men det stämmer verkligen.

Bokningssystem saknas

Trots det stora intresset för tågresande finns fortfarande flera hinder för att kunna möta den ökande efterfrågan. Det saknas ett europeiskt bokningssystem, tågbiljetter kostar ofta mer än flyget och vagnbredden på SJ:s tåg har inte samma standard som i övriga Europa.

– Vi har historiskt valt att göra tågen bredare för att det ska finnas mer utrymme. Men det ställer till det om man ska längre söderut, säger Jan Kyrk på SJ.

Andra saker som ställer till det är skillnader i signal-, styrnings- och elsystem och krångliga regelverk som till exempel bestämmer att lokförare måste kunna kommunicera med tågledningen på det lokala språket. Enligt en särskild lag om arbetstid för järnvägspersonal i internationell trafik måste också personalen tillbringa varannan natt hemma i sin egen bostad.

EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) anser att det krävs mer investeringar, bättre priser och regelförenklingar för att fler ska välja tåget framför flyget.

– Vi behöver få ned restiderna till Hamburg, där det går höghastighetståg till resten av Europa. I dagsläget tar det 10–11 timmar att ta sig till Hamburg från Stockholm. Men med höghastighetståg till Köpenhamn och Fehrman Bält-förbindelsen till Hamburg kan restiden halveras till fem timmar. Då öppnar sig helt nya möjligheter, säger han.

Vill lyfta frågan

Som Europaparlamentariker för Miljöpartiet drev Jakop Dalunde i höstas igenom att tågbolagen måste öppna upp sina bokningssystem. Det innebär att det kommer att bli enklare att boka sammanhängande biljetter, istället för att som i dag boka via olika bolag, enligt Dalunde. Men först måste frågan behandlas i ministerrådet.

– Om jag blir omvald ska jag lyfta frågan där. Jag upplever att flera av tågbolagen i Europa redan börjar röra sig åt det hållet. SJ har sagt att man snart ska kunna boka resor ut i Europa, det är ett resultat av vårt politiska arbete i parlamentet.

Hur lång tid dröjer det innan vi kan gå och lägga oss i Stockholm och vakna upp i Alperna?

– Det kanske kommer dröja ett tag men därför är det viktigt att vi sätter igång så snart som möjligt. Jag minns när man kunde ta natttåget från Köpenhamn 18.53 och vakna upp nästa morgon i Köln. Tyvärr lades det ned vilket har gjort det svårare att resa mer hållbart. Men det är viktigt att vi får samman det igen och knyter ihop Skandinavien med resten av Europas tågnät.

Nyligen meddelade regeringen att man satsar 50 miljoner kronor på nattåg till flera europeiska städer. Vilka städer det blir är ännu inte klart utan kommer att utredas av Trafikverket.

Under den närmsta femårsperioden investerar SJ i nya snabbtåg och regionaltåg för drygt nio miljarder kronor. I det ingår renovering av nattåg så att de ska erbjuda en högre standard.

– Vi räknar med att vi om fem år kommer att ha 50 procent fler stolar i snabbtågen än vad vi har i dag, samtidigt som de nya tågen byggs för 250 km i timmen, säger Jan Kyrk.

De senaste femton åren har tågresorna i Sverige ökat från 22 miljoner till 32 miljoner. Nattågstrafiken har ökat med 5–10 procent de senaste två åren.

Bokningstjänster för tåg inom Europa:

Railcc har förmodligen den största guiden på svenska när det gäller olika tåglinjer och bokningsmöjligheter. De länkar dock vidare till Deutsche Bahn eller Trainline när du ska genomföra själva köpet. En annan användbar site är brittiska Loco2.

Resebyråer med fokus på tåg

Om du inte vill leta biljetter och färdvägar själv så finns ett antal resebyråer med fokus på tåg som tar en avgift för sin service. De två största resebyråerna i Sverige med personlig support och fokus på tåg är Resebyrån i Kalmar och Tågbokningen i Östersund.