Zoom

Staden uppmanar till vintercykling

Jessica Gow/TT | Målet för Stockholms stad är att öka antalet personer som cyklar året runt.

100 stockholmare antog stadens utmaning att cykla hela vintern och förändra sina resvanor i en mer klimatsmart och hälsosam riktning.
– Många funderar på att testa att cykla under vinterhalvåret men behöver en knuff, säger Sara Nilsson, projektledare för Stockholm Vintertramp.

Den 1 december gick startskottet för Stockholm Vintertramp, som för andra året i rad arrangeras av Stockholms stad. Den som deltar i utmaningen ska cykla minst 5 kilometer per gång (2,5 kilometer i vardera riktningen) och cykla minst tre gånger i veckan under perioden den 1 december till 31 mars.

–  Vi har i uppdrag att sprida kunskap om att Stockholm ska vara en fossilbränslefri stad 2040. En av de största utmaningarna är transporterna. I uppdraget ingår att inspirera och ha dialog med stockholmare om klimatsmart resande, säger Sara Nilsson, projektledare för Stockholm Vintertramp.

Trafiken står för cirka 40 procent av växthusgasutsläppen, enligt Stockholms stad som pekar ut att en fossilbränslefri stad bland annat innebär:
”Minskade utsläpp från trafiken – från fossila till förnybara drivmedel, fordon med mindre energianvändning och en transportsnål och tillgänglig stad”.

Av 1300 ansökningar fick 100 anta utmaningen

– Vi inspirerades av Nacka kommun som var först med Vintertramp och visste inte hur stort intresset var. Förra året anmälde sig 1500 personer och då kunde vem som helst anmäla sig, veteraner som nybörjare. I år fick bara stockholmare som inte brukar cykla på vintern ansöka, säger hon.

I år ansökte cirka 1300 stockholmare och 100 valdes ut att delta i Stockholm Vintertramp. Den yngsta deltagaren är 21 år och den äldsta 72 och i gruppen finns till exempel en vårdare, en IT-konsult, en danslärare, en marknadschef och en polisassistent. De flesta stadsdelsområden i Stockholm finns representerade.

– Vi lockar med däckbyte och dubbdäck för att förbereda cykeln inför vintern, det kan vara ett litet hinder som gör att cyklingen inte blir av. Vi erbjuder även vinterutrustning för cykeln. Men därutöver handlar det om gemenskap, vilket vi har identifierat som en framgångsfaktor.

Staden har till exempel skapat en sluten Facebookgrupp där fjolårets deltagare kan tipsa och ge råd till de nya som har antagit utmaningen. Sara Nilsson berättar att de har haft startmöten med alla cyklister och ska ha slutmöten där resultaten från utmaningen presenteras.

"Inte kommit över spärren att cykla i snöslask"

– Jag deltar för att cykling är överlägset som transportmedel, både för miljö och min hälsa. Jag vill inspirera mina barn och andra med att i största möjliga mån välja miljövänliga alternativ, när det finns, men har inte kommit över spärren att cykla i snöslask och vill gärna ta det steget, säger en av årets deltagare Charlotta Flodström.

Stockholms stad ska i år satsa extra på vinterväghållning av cykelbanor, särskilt på delar av pendlingsstråken för cykel. Cykelbanorna ska hållas fria från snö och is genom sopsaltning, som innebär att snö och is borstas bort från cykelbanan varpå det läggs ut ett saltlag som motverkar att snö och is bildas på nytt.

– Vi får mycket feedback på cykelbanorna som våra kolleger på trafikkontoret kan arbeta vidare med. Vi uppmuntrar cyklisterna att använda appen Tyck till. Många tar också upp vad staden kan göra åt bristande respekt i trafiken, både cyklister emellan och mellan olika trafikslag, säger Sara Nilsson.

I år har kampanjer med fokus på vintercykling spridit sig till tio av kommunerna i Stockholms län. Totalt deltar närmare 500 personer från Stockholm, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Sollentuna, Sundbyberg, Södertälje, Vallentuna och Österåker.