Radar · Nyheter

Rösten är årets röda tråd på experimentell festival

Sound of Stockholm | In code (Gwyneth Wentink, Wouter Snoei, Arnout Hulskamp) uppträder på årets upplaga av Sound of Stockholm.

Ett komprimerat men brett program med jämställda bokningar. Den experimentella musikfestivalen Sound of Stockholm, som går av stapeln nästa veckoslut, fortsätter sin satsning på att göra den samtida musiken mer tillgänglig.

I årets upplaga av Sound of Stockholm är rösten den röda tråden. Festivalen inleds med Gustaf Sjökvists kammarkör som framför verk av bland annat Maja S K Ratjke, en norsk kompositör och artist som också själv kommer att uppträda under helgen. Många genrer faller under paraplybegreppet experimentell musik, men det är också dess styrka, tycker Sound of Stockholms styrelseordförande Frej Wedlund.

– Man kan verkligen gå mellan helt skilda världar på en och samma kväll. Ena stunden lyssnar man på eletronisk drone, i nästa på noterad kammarmusik.

Festivalen genomgår en konstant föryngring, men att ha en jämn könsfördelning i bokningarna förblir en av grundpelarna. Nio män och elva kvinnor, plus den förmodat jämnt fördelade kammarkören, ingår i årets program.

– Det är nog inte riktigt representativt för scenen i allmänhet, det ser väldigt illa ut i vissa sammanhang. Då är det skönt att få göra den här festivalen som lyckas nå en jämställd kapacitet. Sedan finns många andra problem, med klass och alla möjliga olika bakgrunder, det är ett stort arbete, konstaterar Frej Wedlund.

Han tycker att även den ovane ska testa att närma sig den experimentella musiken.

– För mig är det centrala att vara nyfiken och öppensinnad, och inte tro att det finns någonting man måste fatta. Det är väldigt sällan som vi gör det, det är bara många olika sätt att uttrycka sig på.

Sound of Stockholm äger rum 22–25 november på följande platser: Fylkingen, Eric Ericsson-hallen, Kungliga Musikhögskolan, Södra Latin och Debaser Strand.