Zoom

”Vi vill jobba med något vi kan stå för”

Annika Goldhammer | Barndomsvännerna Faizal Luttamaguzi och Abel Yoseph upptäckte en lucka på turistmarknaden – och startade en miljövänlig turisttur.

Slottet, Skansen och Gamla stan i all ära. När Faizal Luttamaguzi och Abel Yoseph får visa upp sitt Stockholm handlar det mer om natur, ekologisk mat och hållbart företagande. Och de gör det på innovativa träcyklar.

År 2010 utsågs Stockholm till Europas första miljöhuvudstad och på rankinglistor över världens mest hållbara städer brukar Stockholm hamna högt.

Men varför staden ligger i framkant när det gäller hållbarhet är det få som vet.

Det vill entreprenören Faizal Luttamaguzi ändra på.

Tillsammans med barndomsvännen Abel Yoseph ligger han bakom ”The wooden bike tour”, en cykeltur som till skillnad från andra sightseeingturer handlar mer om hållbarhet än klassiska sevärdheter. Faizal fick idén efter att ha arbetat med andra typer av guidade turistturer i Stockholm under flera år.

– Många turister känner till att Stockholm är en av världens mest hållbara städer, men de vet inte varför eller på vilket sätt staden är hållbar. Jag kände att man borde spinna vidare på det intresset.

Duon började fundera på hur en hållbar rundtur skulle kunna läggas upp och kom snabbt fram till att den borde göras på cykel, helst miljövänligt producerad.

Efter lite research kom Faizal och Abel i kontakt med ett grekiskt företag, Coco-mat, som tillverkar sängar och andra hållbart producerade träprodukter. I samråd med Abel och Faizal utvecklade företaget en träcykel som passade ändamålet – och i maj 2017 lanserades The wooden bike tour.

Den två timmar långa turen inkluderar stopp i bland annat nationalstadsparken – som är världens första i sitt slag – och Gamla stan, men också hos företag som ligger i framkant när det gäller hållbarhet, exempelvis Scandic hotels, Apoteket och den ekologiska snabbmatskedjan Kalf & Hansen. Vid varje ställe berättar guiden eller representanter för företagen om hur de jobbar med hållbar utveckling.

– Vi är inga experter på hållbarhet och hade ingen färdig affärsplan när vi började med det här. Vi började plugga på och insåg då hur kul det här är, säger Faizal.

Faizal Luttamaguzi guidar både turister och stockholmare som vill lära sig mer om hållbarhet
Faizal Luttamaguzi guidar både turister och stockholmare som vill lära sig mer om hållbarhet.Pressbild

Tillverkas i Grekland

Vi har stämt träff på Rosendals trädgård, ett av turens populäraste stopp. Här får deltagarna både fika och lära sig om stiftelsen som ligger bakom trädgården och deras filosofi.

– Jag älskar att komma hit och berätta om Rosendals arbete, bland annat att de bjuder in skolbarn för att de ska få lära sig mer om odling, säger Faizal. Utländska turister brukar bli väldigt imponerade av det.

Vi tar en promenad genom trädgården, men hinner inte långt innan vi blir stoppade av en nyfiken, amerikansk turist som vill känna på Faizals och Abels iögonfallande träcyklar.

– Cykeln är en bra marknadsföringskanal, säger Faizal. Vi får många nya kunder bara genom att cykla runt i stan.

Cyklarna har inte bara lockat nya kunder, utan även potentiella samarbetspartners.

– Jag blev stoppad av Ubers marknadsföringschef en dag på stan. Han berättade att de tittar på andra transportmedel och ville ha ett möte. En annan gång tog Sverigechefen för Joe & the juice kontakt efter att han hade sett min cykel. Det ledde till ett möte och att de anställda ska börja använda våra cyklar när de behöver ta sig mellan juicebarerna. Dessutom kan de använda cyklarna som conversation pieces i sina barer.

Klimatfaktorn var viktig när duon tog fram cyklarna, men även designen. Cyklarna tillverkas för hand i Grekland. Ram, styre och stänkskärmar är gjorda av hållbart producerad ek, övriga komponenter är återvinningsbara.

Rosendals trädgårdskafé är turens populäraste stopp
Rosendals trädgårdskafé är turens populäraste stopp.Foto: Annika Goldhammer

Skyndar långsamt

– För oss är det viktigt att det är ett hållbart transportmedel, men också att det ser sexigt ut, säger Faizal. Det var en kund som jämförde våra cyklar med Tesla: ”Det fanns hållbara bilar tidigare, men inga som var tillräckligt attraktiva”, sa han. Jag gillade det – det måste helt enkelt vara en cykel du vill använda, en ”vill ha-produkt”.

Att det är många som vill ha duons cyklar blir tydligt när vi promenerar runt. Faizal och Abel berättar att de har fått flera förfrågningar från privatpersoner som vill köpa cykeln.

– Det visade sig att vårt verktyg blev väldigt attraktivt i sig, säger Faizal. Men vi är inga cykelförsäljare och har ingen plan på att börja konkurrera med Stålhästen. Vi vill växa organiskt och skyndar därför långsamt.

– För oss är det viktigt att vi kan stå bakom produkten och att det är en cykel som man kan använda en hel livstid. Vi vill inte att man ska köpa en sadeldyna i polyester för 49 kronor. Därför har vi tagit fram en sadeldyna i mer hållbara material.

Cyklarna tillverkas för hand av ek och återvinningsbara komponenter
Cyklarna tillverkas för hand av ek och återvinningsbara komponenter.Pressbild

Container kan bli bostad

Frågan är dock hur klimatsmart det är att cyklarna tillverkas i Grekland, för att sedan skeppas till Sverige. Men enligt duon finns både planer på att utveckla samarbetet med det grekiska företaget och tankar om hur de con tainrar som cyklarna fraktas i kan tas tillvara.

– De kan göras om till bostäder när de är förbrukade, säger Faizal och visar bilder på hur de skulle kunna se ut, med inredning i trä och odlingar på taken.

– I stället för att bara sälja cyklar ser vi en framtid där vi skulle kunna tillhandahålla både hållbara tjänster och produkter.

Under cykelturen passeras såväl kända platser som företag som jobbar med hållbarhet
Under cykelturen passeras såväl kända platser som företag som jobbar med hållbarhet.Pressbild

Mest utländska turister

I fjol nominerades Faizal Luttamaguzi och Abel Yoseph till Stockholm stads innovationsstipendium, vars syfte är att lyfta innovationskraften i Stockholmsregionen. De fick inte stipendiet, men stor uppmärksamhet i samband med nomineringen.

– Det var jättekul att bli nominerad. Vi är bara två killar som fick en fix idé, en idé som visade sig stå på egna ben. Stockholms stad har bidragit med värdefulla tips och bjudit in oss till workshops om hur vi kan driva Stockholm framåt på ett hållbart vis. De har också hjälpt oss att komma i kontakt med andra företag som jobbar med hållbarhet.

Trots att duon inte har gjort någon marknadsföring för sina turer – mer än att cykla runt i staden – så har efterfrågan varit stor. Deras största kundgrupp är utländska turister, men de får också bokningar från företag som vill utbilda sina anställda.

– Det tog fart mycket mer än förväntat och turen har växt genom mun till mun-metoden, säger Faizal.

Varför är det viktigt att visa upp Stockholm ur ett hållbarhetsperspektiv?

– För oss har hållbarhet länge varit något som det har pratats mycket om, men vi ville göra något mer aktivt, säger Abel. Vi älskar vår stad och vill själva uppleva Stockholm på ett hållbart sätt. Nu känner vi att vi bidrar i och med att vi visar upp lite av allt det hållbarhetsarbete som görs.

Coco-mat, företaget bakom träcyklarna, har långt skridna planer för hur deras containrar kan återanvändas
Coco-mat, företaget bakom träcyklarna, har långt skridna planer för hur deras containrar kan återanvändas.Pressbild

Håller föredrag

Framgångarna har gjort att duon ofta bjuds in för att hålla föredrag och berätta om sitt arbete. Faizal och Abel växte upp i Akalla och Husby och tycker att det är särskilt roligt att få hålla föredrag i skolorna där.

– När jag gick i skolan tyckte jag inte att träslöjd var sexigt, säger Faizal. Därför är det väldigt kul att åka ut i förorten för att visa våra cyklar och ge ungdomarna där en anledning att börja gilla träslöjd.

Hur hållbara är ni själva som företag?

– Vi är inga experter men försöker tänka hållbart, framför allt när det gäller den sociala aspekten. Vi funderar till exempel på vilka vi använder som guider eftersom de är våra ansikten utåt, men också vilka målgrupper vi riktar oss mot. För oss är det viktigt att vara ett inkluderande företag där alla får vara sig själva, oavsett bakgrund, sexuell läggning och hudfärg.

– Vi tittar också på den ekonomiska hållbarheten och funderar bland annat på hur vi kan ta bort onödiga kostnader.

I dag kombinerar Abel arbetet med företaget med en anställning som it-konsult, medan Faizal arbetar med företaget på heltid.

– Vi har båda en tanke om att driva eget är ett hållbart sätt att leva, så det är målet, säger Abel. Vi vill jobba med något som vi kan stå för och komma ifrån nio till fem-livet.

Vad har ni för framtidsplaner?

– Det närmaste målet är att sprida det här konceptet till fler städer. 2019 är målet Amsterdam och Köpenhamn. Nu har vi en blueprint som vi relativt snabbt kan sprida vidare.

Faizal Luttamaguzis tre bästa:

Faizal Luttamaguzi listar tre aha-upplevelser som han fått under researchen i samband med de hållbara cykelturerna.
Restaurangutbudet
– Ett område där alla kan göra mycket mer för att bidra till hållbarhet, både genom att tänka på vad vi själva äter, hur vi handlar och hur maten tillverkas. Det finns sjukt många bra restauranger i Stockholm som gör ett bra jobb när det gäller hållbarhet, exempelvis Kale & Crave, Kalf & Hansen, Mahalo Sthlm, Organic green, Matdistriktet med flera.
Svenska skogen
– Det var en enorm ögonöppnare att komma i kontakt med detta initiativ som gör väldigt mycket för den svenska skogen som man inte känner till. Roliga, innovativa och annorlunda idéer så att det bara skriker om det! svenskaskogen.nu
Fores
– Om man brinner för hållbarhet och har en entreprenörsådra men inte vet vad man ska göra för att bidra eller hur man ska gå tillväga så kan man vända sig till Fores. Det är en tankesmedja med individer som sitter på kunskap och erfarenhet och är väldigt behjälpliga. fores.se