Energi · På gång i Stockholm

Hallå där! …

Freddie Hall | Jimmie Hall på galleri Wallery öppnar utställningen Make Graffiti  Bad Again.

…Jimmie Hall, ägare och kurator på galleriet Wallery som öppnar utställningen Make Graffiti bad again.

Ni ska öppna en utställning med graffitilegenden Circle, en av pionjärerna inom graffitiscenen i Sverige. Vad är det som har gjort Circle så stor?

– Dels för att han just var en av de första som började med graffiti i Sverige men även för att han hade en enormt bra stil och teknik som alla andra försökte efterapa. Han hade ett driv som få och tillsammans med Tariq Saleh aka Weird skapade han muraler ingen i Sverige hade sett innan som till exempel den K-märkta graffitimålningen Fascinate i Bromsten, Spånga.

I kommunikationen om utställningen ger ni en blinkning till Nationalmuseum och säger att hos er får en se nationalklenoder som är övermålade. Vad menar ni med det?

– Precis det vi skriver! Vi har till exempel med en äkta Bruno Liljefors som Circle har målat över med graffiti. Den blev, precis som betongväggen eller tågen, helt enkelt snyggare så!

Ni uppmanar till att komma och bevisa motsatsen till att graffitin tappar kraft när den tas in från gatan. Gör den inte det då?

– Kom förbi och bedöm själva! Har visat upp några av verken för en del personer som blir alldeles röda i ansiktet och utbrister, men det är väl inte ett original han har målat över?! Så klart det är, svarar jag då, annars skulle det ju inte vara graffiti!

Vad tror du om graffitins framtid i Sverige?

– Jag har drivit Wallery nu i fem år och skapat en bra plattform för graffitin/spraykonsten/gatukonsten att synas. Men det är inte enkelt. Även om vi säljer en hel del så ligger vi långt efter övriga Europa och då framför allt Paris. Många har fått upp ögonen för gatukonsten men det behövs fler stora muraler i stan som väcker folks nyfikenhet och där går det tyvärr för trögt. Jag tror verkligen på gatukonsten som nästa stora konstform! Den är spännande och man kan följa sin favoritkonstnär i sociala medier vilket de mer traditionella konstnärerna inte förstår sig på. Det gör att man får lära känna konstnären bättre och det tycker jag höjer värdet på hens konst!

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV