Radar · Nyheter

Strid om Stockholms miljözoner

Roald, Berit| Enligt en ny rapport halveras utsläppen av kväveoxider i Stockholm om tung fordonstrafik förbjuds i innerstaden.

Utsläppen av kväveoxider i Stockholms innerstad kommer att halveras fram till 2022 bara genom att tunga fordon förbjuds, visar en ny rapport från Stockholms miljöförvaltning och trafikkontor. ”Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner överhuvudtaget”, säger Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) till Dagens industri.

Frågan om miljözoner har pendlat fram och tillbaka de senaste månaderna. Regeringen gav i mars kommunerna klartecken att införa tre olika typer av miljözoner från 1 januari 2020, men det mest omdiskuterade förbudet mot äldre dieselbilar blir möjligt först från 2022.

Men rapporten från Stockholms Stad ifrågasätter om miljözonerna blir nödvändiga. Bara genom att förbjuda tunga fordon – ett förbud som redan finns – kommer utsläppen av kväveoxider att halveras och hamna långt under gällande gränsvärden.

– Det är till och med så att vi förmodligen kommer vara nära att uppfylla det som kallas för det nationella miljökvalitetsmålet. Det är ett miljökvalitetsmål för frisk luft. Riktigt så långt når vi kanske inte redan 2022 men vi kommer ligga däromkring, säger Jonas Eliason, trafikdirektör i Stockholm stad.

Miljözonerna i Stockholm har varit en av Miljöpartiets hjärtefrågor, medan socialdemokraterna i huvudstaden varit minst sagt tveksamma. Jan Valeskog, som också är trafikpolitisk talesperson för S i Stockholm stad, har bland annat varit kritisk till underlaget från Transportstyrelsen om miljözonerna och säger till Di att många blev ”bleka om nosen” när de såg siffrorna i den aktuella rapporten.

– Vi klarar miljökvalitetsnormerna med god marginal och troligtvis också de statliga miljömålen som är väldigt högt satta. Den här rapporten vänder upp och ner på hela frågan, säger han.

Men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), som drivit frågan om miljözoner hårt, ändrar sig inte. Det som nu hamnat mitt i debatten är inte en rapport utan en grov uppskattning, anser han, och tilläger att en djupare analys kommer från Miljöförvaltningen i höst.

– Min bedömning är att vi kommer att behöva miljözoner för att få en riktigt bra luft i Stockholm, säger Daniel Helldén till TT.

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) kräver nu att Socialdemokraterna backar från uttalandet att miljözoner ska införas.

”Moderaterna har hela tiden sagt att det är inte finns behov av att införa miljözoner i den omfattning eller under den tidsperiod som den S-ledda majoriteten i Stadshuset har kommunicerat. Den här rapporten ger ytterligare stöd för den linjen”, säger hon i ett pressmeddelande.