Radar · Nyheter

Rödgröna löften: Sjuk vård ska bli friskare

Trots skandalerna kring Nya Karolinska – oppositionen i landstinget är knappast favorit­tippad i valet. Med löften om minskad trängsel i både vården och trafiken hoppas de rödgröna att skrälla.

Den stora SCB-undersökningen nyligen var ingen munter läsning för de rödgröna partierna i länet. Allianspartierna är klart större, tack vare ett rejält övertag i kranskommunerna. Dessutom går SD starkt framåt. Frågan gällde vilket parti man tänker rösta på i riksdagsvalet, men gissningsvis ger det en hint om läget inför slaget om landstingshuset.

Erika Ullberg är Socialdemokraternas kandidat till posten som finanslandstingsråd. Hon köper inte att de varit en svag opposition som sumpat öppet mål när problemen med Nya Karolinska uppenbarat sig.

– Landstingspolitiken är inte lika synlig som den nationella politiken eller kommunpolitiken. Det ställer extra krav på oss. Nu upplever jag att sjukvårdsfrågorna är hetare än någonsin och att vi presenterar tydliga förslag, säger hon.

En miljard till akutsjukhusen ska öppna de 600 vårdplatser som hålls stängda, lovar Erika Ullberg. Högre
löner ska locka de undersköterskor och sjuksköterskor som behövs. Men pengar räcker inte, anser hon.

– Schemafrågan är lika viktig. Det behövs drägligare arbetstider med möjlighet till återhämtning.

Rabblar köstatistik

När personalen flydde akuten på Huddinge sjukhus infördes arbetstidsförkortning. De anställda erbjöds 32,2 timmars arbetsvecka mot att de jobbade varannan helg. I våras satte alliansstyret stopp för att sprida modellen, men Erika Ullberg vill att fler sjukhus och verksamheter anammar den.

Stockholm har landets kortaste vårdköer, upprepar allianspartierna. Fel, menar Erika Ullberg och pekar på operationsköerna och att hela tolv procent av patienterna finns i kategorin ”patientvald väntan” i statistiken över hur väl landstingen lyckas uppfylla vårdgarantin. I riket som helhet är det i snitt fyra procent som enligt landstinget själva valt att vänta på vård.

– Myndigheten för vård och omsorgsanalys pekar på att Stockholm sticker ut på ett sätt som inte går att förklara på ett rimligt sätt.

Mycket av landstingsdebatten handlar om beskrivningen av verkligheten, om vad tolv år med borgerligt styre resulterat i. Därför fortsätter det att bubbla köstatistik ur Erika Ullberg. Väntetiderna ökar, påpekar hon. Inte minst på vårdcentralerna.

Behovet av att locka fler allmänläkare till vårdcentralerna talar man om på båda sidor av blockgränsen. Vad säger att en ny majoritet i landstinget skulle lyckas bättre än den nuvarande? Pengar, menar Erika Ullberg.

– Vi har 400 miljoner mer till vårdcentralerna i vår skuggbudget.

Någon skattehöjning ska inte behövas, tror hon. Vårdvalssystemet – som innebär etableringsfrihet för vårdföretag inom en rad områden – har gett onödigt dyr vård, enligt Socialdemokraterna. Några av dem ska avskaffas om det blir maktskifte, däribland förlossningsvården.

Fler bussar

Allianspartierna blåser till strid för vårdvalet som de menar är en garant för valfrihet. Tvärtom, anser Erika Ullberg och framhåller att både BB Sophia och Södra BB lagts ner sedan vårdvalet infördes.

– Vårdvalet har snarare minskat valfriheten och mångfalden i förlossningsvården.

Istället för att låta de företag som vill etablera sig vill Socialdemokraterna upphandla förlossningsvård med olika inriktningar.

Miljöpartiet tänker tjata klimat morgon, middag, kväll fram till valdagen – på alla politiska nivåer. I landstinget handlar det mycket om kollektivtrafiken.

– Den är så oerhört viktig för klimatet, säger oppositionslandstingsrådet Susanne Nordling (MP).

Bussarna ska bli fler och vissa ska köra snabbt i egna fält. Förarlösa tåg på röda linjen ska bli verklighet och ge tätare trafik. Tunnelbanelinjen Älvsjö-Fridhemsplan, som nu väntar på godkännande från regeringen, ska komma tidigare på plats. Dessutom ska landstingets alla vårdanställda få SL-kort.

Några förslag om nya riktigt stora projekt efter de nya tunnelbanelinjer som är på gång finns däremot inte.

För att skapa ett hållbart resande krävs mer, erkänner Susanne Nordling. Men det kan inte landstinget lösa på egen hand, anser hon.

– Staten och kommunerna måste också göra sitt. Fler måste till exempel göra som Stockholms stad och jobba med miljözoner för att få ner partikelhalterna.

Nej till vägbyggen

Så gott som ingen förknippar partiet med sjukvård, men desto fler med hållbarhet. Genom ett fokus på psykisk ohälsa – bland annat ska köerna till barn– och ungdomspsykiatrin försvinna – hoppas man att väljarna ska känna igen partiet.

– Vi kan inte bränna ut jorden, men vi kan inte bränna ut människorna heller.

Motorvägen Östlig förbindelse har seglat upp och blivit en av de stora valfrågorna i Stockholm. Alliansen säger ja, Miljöpartiet nej. Socialdemokraterna stänger inte dörren för all framtid, men vill prioritera en annan väg: Tvärförbindelse Södertörn.

Om de rödgröna får styra kan frågan om motorvägen mellan Haninge och Vårby bli plågsam. MP säger nej till vägbyggen som ökar trafiken, medan S tycker projektet är nödvändigt och vill ta strid för planerna på att dra delar av vägen i tunnel för att skona Flemingsbergsskogen.

– Jag hoppas alla partier står upp för den lösning Trafikverket kommit fram till. Då måste man prioritera det framför exempelvis Östlig förbindelse, säger Erika Ullberg.

VALET 2018

Partiernas tre viktigaste valfrågor i landstingsvalet i Stockholms län