Radar · Nyheter

Energitätare batterier från Chalmers ska ge mindre miljöpåverkan

I det nya konceptet består de två batteripolerna – anod och katod – av aluminium respektive ett organiskt material som är uppbyggt av den kolbaserade molekylen antrakinon.

Forskare vid Chalmers har tillsammans med kollegor från Slovenien utvecklat en ny typ av aluminiumbatteri som öppnar för storskalig lagring av sol- och vindkraft.

– Vår batteriteknologi ger dubbelt så hög energitäthet jämfört med de aluminiumbatterier som är ”state of the art” idag. Dessutom är materialkostnaden betydligt lägre, liksom miljöbelastningen som vi ser den idag. Detta öppnar för storskaliga användningsområden som solcellsparker och lagring av vindkraft, säger Patrik Johansson som är professor vid institutionen för fysik på Chalmers i ett pressmeddelande.

Förutom lägre miljöbelastning skulle det här nya batteriet också innebära väsentligt lägre råvarukostnader än de litiumjonbatterier som är standard i dag.

För att uppnå energitätheten har man ersatt grafiten i batterierna med ett nanostrukturerat organiskt katodmaterial som enligt forskarna gör det möjligt för batteriet att dra bättre nytta av aluminiumets potential.

rÄn så länge finns inga aluminiumbatterier på marknaden och det är oklart om de helt komme att kunna ersätta litiumjonbatterierna. Patrik Johansson tror att de i första hand kommer bli ett komplement och att man framöver bara kommer att använda litiumjonbatterier där de verkligen behövs.