Energi · Göteborgskollen

Hallå där! …

Birgitta Nilsson, regionutvecklare på Västra Götalandsregionen - en av medarrangörerna till F/ACT Festival på Världskulturmuseet på lördag.

…Birgitta Nilsson, regionutvecklare på Västra Götalandsregionen, och Olivia Whitehouse, kommunikatör på Göteborgsregionen, som i samarbete med Swedish Fashion Council, Re:textile anordnar F/ACT Festival på Världskulturmuseet på lördag. En festival som vill inspirera västsvenskarna till att aktivera garderoben och utmana modebranschen.

Berätta lite om vad som kommer hända under festivalen på lördag?

Olivia:– Det blir en fullspäckad dag för de som älskar kläder och mode, men som vill göra schysstare val för planeten och klimatet! Festivalen inleds med kunskap och inspiration på scen. Där får vi lära oss om vad hållbart mode egentligen är, hur du kan styla 100 looks på 20 outfits, om hur stora modeföretag arbetar med klimatfrågan, samt hur det har gått för de 10 deltagare som genomgick ett köpstopp på 6 månader. På eftermiddagen kan deltagarna ta del av praktiska workshops med tema lagning, remake och vård av kläder. Dessutom öppnas dörrarna till en swopshop och Världskulturmuseet håller i guidade visningar på sin utställning Human Nature.

Olivia Whitehouse, kommunikatör på Göteborgsregionen
Olivia Whitehouse, kommunikatör på Göteborgsregionen. Foto: Privat. 

 
Västra Götalandsregionen har satt som mål att minska utsläppen från västsvenskarnas konsumtion med 30% fram till 2030, berätta på vilka sätt ni jobbar med de här frågorna?

Birgitta: – I relationen mellan kommunerna och regionen är det kommunerna som har ansvar för konsumentsatsningar, inte regionen. Men vi gör projekt tillsammans med dem och bidrar med finansiering som till exempel Fact Movement. Det finns även satsningar inom vegetarisk mat med mera som vi bidrar till. Under våren har vi också gjort en studie med Kairos Future kring framtidens hållbara konsumenter som grund för kommande satsningar. Merparten av de insatser vi gör handlar om nya innovationer och affärsutveckling för att öka utbudet av hållbara val till konsumenterna.

Ni skriver bl.a. att ni vill ”inspirera västsvenskarna till att aktivera garderoben”, vad innebär det konkret? 

Birgitta: – Att vi vill visa hur mycket som går att göra med det du redan har hemma. Som nya kombinationer, klipp isär och sy om, addera ett tryck, vänd upp och ner på plagget… oftast är det bara fantasin som sätter gränser. Factivisterna har testat massa nya saker som nu kommer spridas till alla besökare på Fact Festival! Projektet inspirerar även butiker att erbjuda nya tjänster för att uppdatera sin garderob.