Radar · Nyheter

Forskare: Influencers skapar nya kvinnoideal

Magdalena Petersson Mc Intyre menar att influencers och bloggare är skådespelare som visar en bild av hur en kvinna "bör" vara för att det ska passa annonsörerna och generera pengar till dem själva.

Framgångsrika kvinnliga influencers och bloggare visar genom sociala medier upp ett helt nytt kvinnoideal. Magdalena Petersson Mc Intyre, forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, menar att idealet utnyttjar bilden av en glamorös hemmafru.  

Kvinnliga influencers och bloggare delar på sociala medier med sig av personliga berättelser som de tidigare ansett vara för privata. Enligt Magdalena Petersson Mc Intyre, forskare i konsumtion, mode och genus på Handelshögskolan i Göteborg, är kvinnorna tvungna att dela med sig av det personliga för att kunna göra sig en karriär på sociala medier. Hon har intervjuat bloggare och influencers som menar att de delar med sig av sin ”lifestyle”: familjeliv, äktenskap, konsumtion, heminredning och klädstil. Någonting som enligt Magdalena Petersson Mc Intyre skapar ett helt nytt kvinnoideal:

– Det är ett nytt kvinnoideal som utnyttjar bilden av en glamorös hemmafru, men som genom att visa upp det som ett entreprenörskap också utmanar föreställningar om konsumtion som något passivt, snarare än som produktion och del av samhällsekonomin, säger hon i ett pressmeddelande från Göteborgs universitet.

Bloggarna är enligt Magdalena Petersson Mc Intyre inte hemmafruar på riktigt, utan visar upp ett ”skapat” liv. Hon menar att de är skådespelare som visar en bild av hur en kvinna ”bör” vara för att det ska passa annonsörerna och generera pengar till bloggarna själva. 

– Spänningen mellan dessa kvinnors ”verkliga liv” och det liv som visas upp blir meningsfullt på olika vis. Följare intresserar sig för relationen mellan det verkliga och det fiktiva och det gör det kommersiellt gångbart. Särskilt är det förändringen av bloggarens verkliga kropp, hem, eller livsstil de intresserar sig för, säger Magdalena Petersson Mc Intyre i pressmeddelandet.