Zoom

Hård kamp för att lyckas med matinnovationerna

Alice Knap från Alingsås tillverkar veganska pastejer till konsumentmarknaden och lanserar nästa vecka en ny veganprodukt.

Veganska pastejer, digitala matlistor och förmedlingstjänster för matsvinn. I onsdags hölls Food venture Sweden i Göteborg, en mötesplats för startup-företag, etablerade aktörer och investerare inom livsmedelsbranschen. Syre Göteborg var på plats för att få veta mer om vad som är på gång på matfronten.

Många nerver och miljoner stod på spel när ett 30 tal startup-företag inom matbranschen pitchade sina idéer för investerare på Food venture Sweden hos RISE i Kålltorp under onsdagen. I fokus för många av företagen stod såklart klimatfrågan och tekniker för att minska matsvinn, men även alternativa proteiner såsom tempeh på lupiner och nya veganska produkter fanns med bland innovatörerna.

Startup-företagen fick fem minuter var på sig att pitcha sina idéer och fick därefter frågor och feedback från en namnkunnig panel av investerare. Under eftermiddagen hade de även möjlighet att boka möten med investerare på tu man hand.

Veganska pastejer

En av presentatörerna var Alice Knap från Alingsås, som står bakom företaget Huj som lanserades i september 2018. 

– Jag har saknat ett bra veganskt alternativ att ha på smörgåsen som smakar gott och jag är lite av en entreprenörssjäl så jag startade ett eget, säger hon.

Nästa vecka lanserar företaget ytterligare en produkt, en slags färskost fast på cashew och vita bönor istället för komjölk. Produktionen ligger i en gammal bageri-industrilokal i Alingsås.

– Vi har i dagsläget inga siffror som visar hur mycket bättre det är för planeten och hälsan, säger Alice – men under dagen har hon pratat med några andra som kan hjälpa till med just det.

Vegopastej är framtiden, tror företaget Huj!Pressbild
Vegopastej är framtiden, tror företaget Huj!Pressbild

Företaget Carbon cloud, som Syre Göteborg tidigare skrivit om, tillhandahåller en tjänst som mäter olika produkters koldioxidutsläpp.

–En slags uppdaterad livscykelanalys, säger VDn David Bryngelsson.

Han pekar på att Oatly precis har börjat redovisa sina utsläpp på förpackningarna och att flera andra förmodligen kommer att följa i deras spår. Carbon cloud använder sig av data från forskningsvärlden och David själv har forskningsbakgrund.

– Jag var forskare i åtta år innan jag kom ut ur garderoben, säger han.

David Bryngelsson, vd på Carbon cloud, var en av deltagarna på startup-dagen
David Bryngelsson, vd på Carbon cloud, var en av deltagarna på startup-dagen.Foto: Ingemar Tigerberg

Brinn, marknadskoll och ekonomi viktigast

Medan många av startup-företagen kommer just från forskningsvärlden eller lägger mycket pengar på forskning och utveckling, så är investerarna mest intresserade av att se om innovatörerna brinner för sin sak, har koll på sin plats på marknaden och har bra och realistiska siffror i sina kalkyler. 

Det märks också att miljö och klimat har blivit något som är viktigt för alla, jämfört med för några år sedan då det bara var en fråga för specialintresserade investerare. Alla innovatörer hade med något slags klimat- eller miljövinst i sina presentationer, det var lika självklart som att ha med bra siffror och en tydlig presentation.

Mattjänster som övervakar kunderna

Digitala tekniker och artificiell intelligens fanns givetvis också med som viktiga komponenter. Men konkurrensen om datan och kunderna är hård och frågan om integritet kom upp flera gånger.  Det göteborgsbaserade företaget ConsumIQ tillhandahåller idag appen Matlistan, där du kan planera inköp och koppla samman dessa med recept. Nya smarta funktioner och tjänster ska kopplas på och snart kommer din mathandling att vara helt uppkopplad, menar företaget. På samma område rör sig företaget Northfork, en tjänst för matindustrin som kopplar samman deras recept med inköpslistor. De har nyligen signerat ett avtal med den amerikanska jätten Walmart.

Digitala tjänster mot matsvinn

De digitala tjänsterna kan givetvis användas även i kampen mot matsvinn. Såväl företaget Snömoln som Odd season jobbar med logistiklösningar mot matsvinn. Odd season genom att ta hand om överbliven frukt, frysa in den och sälja den som puré till smoothieföretag och Snömoln genom en förmedlingstjänst som kopplar samman företag som kan använda överblivna produkter från andra företag samt minska sitt eget svinn. En uppkopplad kaffemaskin hittar man hos Cgrind, även det ett göteborgsbaserat företag med brinn för hållbarhet. Deras kaffemaskin minskar användningen av engångsförpackningar, optimerar logistiken och rostningen och menar sig minimera klimatpåverkan.

Vilka av alla dessa startups som står sig i den hårda konkurrensen är ännu svårt att veta – det återstår att se vilka av dem som vi kommer att se på marknaden framöver. Men efter startup-dagen kan i alla fall man konstatera att hållbarhet, proteinskifte och digital teknik mot matsvinn är några säkra kort.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV