Radar · Nyheter

Kommunala satsningar på elbilar smittar av sig

I de städer där kommunen har satsat på elbilar har även fler privatpersoner och företag köpt elbilar. Det visar studier från IVL Svenska miljöinstitutet och Göteborgs universitet.

I studien har flera olika kommunala satsningar för att främja marknaden för elbilar undersökts mellan 2010 och 2016. Ett exempel är satsningar på laddstolpar.

− Studien visar att kommunala satsningar på fler laddstolpar har lett till ett ökat antal elbilar, särskilt i storstäder. Laddinfrastrukturen måste planeras utifrån kommunens storlek och geografiska förutsättningar för att få effekt, säger Magnus Hennlock, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet.

Studien visar att laddstolpar i storstäder ger bäst effekt vid bostadsområden, medan det i mindre kommuner är viktigare att de är synliga från de mest trafikerade vägarna för att förhindra så kalllad ”räckviddsångest”.

Det fanns också ett samband mellan kommunernas egna inköp av elbilar och hur stor efterfrågan blev hos privatpersoner och företag i de berörda kommunerna. Men denna effekt var störst i mindre kommuner. Forskarna tror att det beror på att dessa bilar är proportionerligt mer synliga än i större kommuner, och att valet av bil därmed diskuteras mer bland kommunens invånare, än i storstäder.

– Det här är den första studien som även undersöker kausalitet mellan ett antal olika lokala styrmedel och nyregistrerade elbilar på kommunal nivå i Sverige, säger Magnus Hennlock och konstaterar:

– Kommunerna har en viktig roll för att driva på omställningen mot en mer elektrifierad bilflotta.