Energi

”Vi vill väcka nyfikenhet för samtidskonsten”

I ett samarbete mellan Lövgärdesskolan i Angered och Göteborgs konsthall följer högstadieelever med på en resa från Lövgärdet till Götaplatsen.

I ett samarbete mellan Lövgärdesskolan i Angered och Göteborgs konsthall får högstadieelever följa med på en resa från Lövgärdet till Götaplatsen. Under resans gång tar de bilder på saker som de ser längs vägen och som sedan ska förvandlas till en sju meter lång teckning.

Inspirationen till projektet kommer från konstnären Phoebe Boswell vars utställning Here just nu pågår på Göteborgs konsthall. I utställningen visas bland annat det tecknade verket Tramlines som Phoebe Boswell skapade under sina residensvistelser i Göteborg 2015.

För att bekanta sig med staden tog Boswell helt enkelt spårvagnen från Linnéplatsen ut till olika förorter och fotade saker som hon såg längs vägen, bilder som hon sedan ritade in i det tecknade verket.

Ada i Karlavagnen kallas den stora skulptur som står vid busshållplatsen utanför Lövgärdesskolan
Ada i Karlavagnen kallas den stora skulptur som står vid busshållplatsen utanför Lövgärdesskolan.

Nu gör eleverna på Lövgärdesskolan en liknande resa – fast från förorten och in till centrum istället. Efter resan får de en visning av utställningen där de också kan få inspiration till det konstverk som de själva ska skapa.

– Många har bilden av att konst bara är en massa döda konstnärer från förr, det här är ett sätt från vår sida att försöka väcka nyfikenhet och intresse för samtidskonst, berättar Jenny Svensson som är konstpedagog och håller i lektionsprogrammet.

Jenny Svensson (t v) är konstpedagog på Göteborgs konsthall
Jenny Svensson (t v) är konstpedagog på Göteborgs konsthall.

Det är fjärde gången Jenny Svensson är med och genomför en sådan här resa med en skolklass och hon säger att utställningen ofta brukar sätta igång många tankar hos eleverna.

– Många är inte så vana vid att uttrycka sina tankar och känslor så det kan kännas ovant till att börja med, men efter ett tag brukar de komma igång.

Inför projektet har de tillsammans med rektorn på skolan, Marika Andersson, analyserat vilka behov som finns – ett uttalat önskemål från skolans sida har varit att eleverna även ska få verktyg för att våga röra sig i olika miljöer och områden. Att ta sig med buss och spårvagn in till centrum kan till exempel kännas otryggt för en del elever och därför bestämde de på ett tidigt stadium att de inte bara skulle jobba med utställningen utan också med resan i sig. Konsthallen är också en miljö som kan kännas främmande för många.

– Byggnader som Göteborgs konsthall är ju skapade för att representera makt och det är lätt att förstå att många inte känner sig särskilt hemma där, men det är någonting vi vill försöka ändra på, säger Mija Rehnström som är intendent på Konsthallen och projektansvarig.

– Sedan ska man också vara krass och säga att alla inte blir jätteintresserade av samtidskonst efter det här, men eleverna ska i alla fall känna till vad är det för låda som ligger där vid Götaplatsen, fortsätter hon.

Innan resan får eleverna låna surfplattor från Konsthallen som de sedan kan ta bilder med. Under resans gång tar de sedan foton på allt ifrån statyer på Avenyn till mötande spårvagnar och naturen som virvlar förbi.

En av eleverna, Merjem Sahiti, berättar att hon tycker det är kul med konst för att man kan göra så många olika saker, både realistiska avbildningar och mer fantasiartade skapelser.

– Jag gillar Tramlines också för att Phoebe gör som en berättelse med bilderna, många ritar bara ett ögonblick men här blir det som en historia, säger hon.

Mohammed Ahmed
Mohammed Ahmed.

En annan elev, Mohammed Ahmed, har bland annat tagit bilder på Lövgärdesbron, konsten på hållplatsen i Hammarkullen och den stora skulpturen utanför Lövgärdesskolan – Ada i Karlavagnen.

– Jag gillar mest färgglada bilder, säger han.

Mohammed är också en av få elever som har varit på Konsthallen tidigare, men annars säger han att han mest gillar att hänga i Lövgärdet och bara åker in till centrum någon gång ibland.

Väl inne i konsthallen har många svårt att hålla sig stilla, men det märks också att flera är väldigt nyfikna och intresserade av vad Phoebe Boswell velat förmedla genom sina konstverk. Materialet i utställningen består av teckningar, videoverk och en stor interaktiv installation.

Ett verk som väcker särskild uppmärksamhet hos många elever är videoinstallationen A New Moon där Phoebe Boswell delar med sig av känslan när hon förlorade synen på ett öga och tvingades genomgå en stor ögonoperation. Även Tramlines väcker intresse då flera elever känner igen några av de miljöer som visas i målningen. Hur elevernas egna ”tramline” kommer att gestalta sig återstår att se. Den 12 april ska de nämligen träffa Jenny Svensson igen, denna gång tillsammans med konstnären Behjat Omer Abdulla och tillsammans med honom göra sin egna tolkning av Phoebe Boswells verk.