Radar · Nyheter

Kristdemokraterna årets förtroenderaket

Ebba Busch Thors Kristdemokraterna ökar mest i Förtroendebarometerns historia.

Kristdemokraterna är årets raket när det gäller svenska folkets förtroende, visar Medieakademins Förtroendebarometer som presenterades i Göteborg under torsdagen. Partiet ökar mest i mätningarnas historia. Svenska influencers åtnjuter däremot inget vidare förtroende.

– Medieakademins roll är att uppmuntra debatt om mediemakt och medieförtroende. Det här har visat sig vara ett väldigt bra sätt att göra det, att slänga in lite bränsle i samhällsdebatten, sade Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, när årets Förtroendebarometer presenterades under torsdagen.

Förtroendebarometern genomförs varje år sedan 1997 av Medieakademin och mäter just allmänhetens förtroendet för medieföretag, institutioner och företag.

Stor ökning för polisen

I topp på listan hamnat Systembolaget, i vanlig ordning. 78 procent av de svarande har ganska eller mycket stort förtroende, och bara fyra procent säger sig ha lågt förtroende.

– Det är en fantastisk siffra, det är inte många som rår på Systembolaget i de här mätningarna, sade Henrik Ekengren Oscarsson.

På andra plats hamnar polisen och går därmed om universiteten och högskolorna. Sedan 2017 har förtroendet stigit från 54 till 71 procent.

– Polisen har gått upp dramatiskt. Vi sätter detta i samband med Drottninggatan den 7 april 2017; efter den tidpunkten har polisen ökat i alla mätningar jag har sett, sade Henrik Ekengren Oscarsson.

Ingen systemkollaps i sikte

När det gäller samhällsinstitutioner har förtroenden legat stabilt eller pekat svagt uppåt för nästan samtliga.

– Det här snacket om förtroendekollaps, att vi skulle befinna oss i något slags fritt fall när det gäller förtroende, i en systemkollaps – om så skulle vara fallet är det inget som syns i de här mätningarna eller någon annan mätning som har med förtroende och tillit att göra, säger Ekengren Oscarsson.

Det finns dock ett par undantag, däribland bankerna vars trend pekar nedåt. Det har sannolikt delvis att göra med att mätningen sammanföll med Uppdrag gransknings avslöjande om Swedbanks penningtvätt.

– Det har ju inte varit bara en skandal utan flera: det är Danske bank, Swedbank, Nordea. Det är inte en isolerad händelse utan nu börjar vi prata om banksystemet snarare. Vi har ju inte så många banker i Sverige och då blir det ju väldigt omfattande, det hela, sade Toivo Sjörén, opinionschef på Kantar Sifo som utfört undersökningen.

Historisk ökning för KD

Årets raket är däremot ett politiskt parti, nämligen Kristdemokraterna som ökat från 13 till 30 procent sedan i fjol.
– Vi har sett nedgångar i den här nivån förut, men inte den här typen av uppgångar, sade Toivo Sjörén.

– Det här tål att funderas på, varför det går så bra för Kristdemokraterna. Man gjorde en bra valrörelse och träffade rätt i frågor som blev stora i valet. Lag och ordning å ena sidan, men framför allt vårdfrågorna, sade Henrik Ekengren Oscarsson.

Det finns också en “borgerlig kannibalism”, säger han:

– Går det dåligt för vissa av de borgerliga partierna brukar det gå bra för de andra.

Andra som ökar i förtroende är till exempel Röda korset och Försvarsmakten.

De som tappat mest, vardera sex procentenheter sedan i fjol, är Centerpartiet och Google.

Anledning för public service att oroa sig

När det gäller medier ligger public servicemedierna, det vill säga Sveriges radio och Sveriges television, som vanligt i topp. Möjligen har också SVT:s långvariga nedåtgående trend brutits. Bland kommersiella medier vinner lokaltidningen, som får högre förtroende än stora drakarna både Dagens nyheter och Svenska dagbladet.

Det stora bekymret när det gäller medierna, enligt Ekengren Oscarsson, är att förtroendet för public service-medier har blivit partipolitiserat.

– Det här är något som har vuxit fram i närtid. Det är nu en samvariation mellan var man finns på vänster-högerdimensionen och vilket förtroende man har för public servicemedierna. Det skulle jag säga är en större bekymring för public service än den absoluta nivån i förtroende.

Influencers för blygsam entré

Nytt för i år är att man mätt förtroenden för svenska influencers, men man kan inte tala om någon storstilad entré. Här ligger Bianca Ingrosso och Isabella Löwengrip i topp – med sina fem procent.