Radar · Nyheter

Klagomål från patienter följs inte upp i tid

Patienter som lämnat klagomål på vården i Västra Götalandsregionen får vänta för länge på svar. Det visar patientnämndernas årsredovisning för 2018. Enligt lagen om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården, som började gälla i januari förra året, ska den som är missnöjd med vården kunna få hjälp av Patientnämnden med att klaga direkt hos vårdgivaren. Man ska sedan få svar inom fyra veckor, men i Västra Götalandsregionen är det bara hälften som får svar inom den tiden.

Under 2018 kom 4 923 klagomålsärenden in, vilket är en ökning med 1,5 procent jämfört med 2017. Många av dem gäller långa väntetider inom framför allt ortopedi, ögonsjukvård och plastikkirurgi. Många hör också av sig angående akutsjukvården, där man bland annat inte tycker sig ha fått tillräcklig information eller omvårdnad under väntetiden.