Radar

Protester mot hamn i Lysekil

I skuggan av den stora fackliga hamnkonflikten i Göteborgs hamn går planerna framåt med att kraftigt bygga ut Lysekils hamn för att kunna ta över gods från Göteborg. Men nu mobiliserar Lysekilsborna mot planerna.

I lördags hölls ett mobiliseringsmöte i Lyse Folkets Hus för att rädda Brofjorden från ytterligare exploatering. Thomas Falk som arrangerade mötet menar att kommunens planer kan få stora konsekvenser för lokalbefolkningen, miljön men även säkerhetspolitiskt.

– Vi vet ju inte hur kommunen kommer att göra, men om de går vidare måste det upp till en rikspolitisk nivå. Vi står inför ett helt nytt scenario om det här blir av med en oförsvarad hamn med rak insegling, säger han till Svt Nyheter Väst.

Inga planer är färdiga ännu men i det preliminära materialet talas det om att förbereda hamnen för fartyg som är över 400 meter långa, något som bara Göteborgs hamn klarar i nuläget i Sverige. Lysekils hamn är redan i dag Sveriges näst största efter Göteborg. En stor del av trafiken går till Preems raffinaderi vid Brofjorden. Miljöpartiet har som enda parti motsatt sig planerna för utbyggnationen i Lysekil.

Under onsdagkvällen sände SVTs Uppdrag granskning ett program om den utdragna hamnkonflikten i Göteborgs hamn. I botten ligger ett bråk mellan Hamnarbetarförbundets avdelning fyra och den globala hamnjätten APM Terminals. Men när arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) på grund av konflikten öppnade upp för inskränkningar av konflikträtten kom den att handla om något mycket större.

Enligt programmet kan förändringarna i lagen ändra spelreglerna för den svenska arbetsmarknadsmodellen i grunden.

Förra året tappade Göteborgs hamn en femtedel av all godstrafik jämfört med året innan, med största sannolikhet på grund av den fackliga konflikten. Flera företag letar nu alternativa rutter in i Norden. En av dessa är via Lysekil. Ingemar Tigerberg