Energi

Hallå där! …

Nora Nilsson, regissör.

… Nora Nilsson, regissör av pjäsen Den fule som har premiär på Folkteatern i morgon, lördag – en pjäs om utseendefixering och bekräftelsebehov.

Marius von Mayenburg skrev Den fule för tio år sedan. På vilket sätt är pjäsen fortfarande aktuell?

– Pjäsen är mer aktuell än för tio år sedan. I dag i selfiesamhället speglar vi oss själva oavbrutet genom sociala medier och ytan är viktigare än nånsin. I dag är det ju som att vi alla går omkring med en egen fickspegel som också bekräftas, får likes eller ännu värre inte får likes av alla vi känner. På så sätt är vår självkänsla bunden till ytan.

Hur tacklar huvudpersonen denna utseendehets och selfiefixering?

– I pjäsens universum talas det aldrig om selfies, men huvudpersonen Lettes utseende är avgörande för hela hans liv. Hans liv förändras när hans utseende förändras. Och framför allt är det människorna runt Lette som påverkas. När Lettes utseende förändras börjar de behandla honom annorlunda.

Det flaggas för att publiken på något sätt kommer vara mer än bara bektraktare. Vad kan man egentligen förvänta sig som besökare?

– Det är ingen interaktiv föreställning, men däremot lämnas publiken med ett slags dilemma. Pjäsen Den fule tar inget ansvar eller någon egentlig ståndpunkt, utan landar som helhet hos publiken.

Publiken måste kanske tvingas se på sig själv utifrån det samhälle vi lever i. Vem är jag i det och i relation till alla andra?