Radar

Vill sänka hastigheten

De rödgröna vill se en hastighetsbegränsning för bilar i innerstaden. Max 30 kilometer i timmen ska man få köra på gatorna inom och strax utanför Vallgraven.

Om det rödgröna styret i Göteborg får som de vill kommer bilarna att få sakta ner i centrum framöver. Man har lagt fram ett yrkande till trafiknämndens möte i augusti om att sänka hastigheten till 30 på alla gator inom Vallgraven samt området mellan Linnéplatsen, Ullevi och Första långgatan, med undantag för Nya Allén.

– Vi ser att säkerhetsstatistiken försämras och att vi har fler personolyckor. Då behöver vi göra någonting, säger Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor.

Man genomför sedan tidigare ett försök med hastighetssänkningar i Lundby, med goda erfarenheter. Just nu arbetar även staten med en generell hastighetssänkning till 40 i stadsmiljö.

Med anledning av detta har Axel Josefson (M), ledamot i trafiknämnden, gått ut i GP och kritiserat de rödgrönas förslag för att vara onödigt.

– Med statens hastighetssänkning hade det rimligtvis blivit 40 i de här områdena, men vi tycker att 30 är en lämpligare hastighet. Så vi kastar inte pengarna i sjön, menar Johan Nyhus.

Att gatorna blir 30-gator är blir också bättre för miljön, säger miljökommunalråd Ulf Kamne (MP).

– När du kör i högre hastigheter i staden kör du mer ryckigt, och det är det som skapar utsläpp.

Något förbud mot biltrafik i innerstaden kan göteborgarna dock inte förvänta sig.

– Vi för ingen särskild diskussion om det. Det är ganska lite trafik på de här gatorna, så det vore en hård åtgärd för att få en liten effekt. Det är vettigare att få till en total minskning av bilåkandet genom bättre kollektivtrafiklösningar och cykeltrafiksgator, säger Ulf Kamne.

Då de rödgröna har majoritet i trafiknämnden kommer förslaget med all sannolikhet att gå igenom.