Radar

Elbilsbatterier ger stora utsläpp

Utsläppen från produktionen av batterier till elbilar leder till stora klimatutsläpp. Det visar en studie från det Göteborgsbaserade forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet. Uträkningarna bygger på att tillverkarna till stor del har använt fossil energi i framställningen.

Det är rapporten The Life Cycle Energy Consumption and Greenhouse Gas Emissions from Lithium-Ion Batteries som studerat tidigare forskning på området och sammanställt resultaten. Tillverkningen av litiumjon-batterier för s.k. ”lätta elfordon” släpper enligt ut i genomsnitt 150 – 200 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batteri.

– Resultaten visar att man bör tänka på att inte välja en elbil med större batteri än nödvändigt. För framtiden är det viktigt att produktionen av elbilsbatterier sker så energisnålt som möjligt och med tillförsel av el utan eller med små koldioxidutsläpp, säger Mia Romare som har gjort studien tillsammans med Lisbeth Dahllöf, båda forskare på IVL, i ett pressmeddelande.

Som exempel har en av de minsta elbilarna på marknaden Nissan Leaf batterier på cirka 30 kWh. Det skulle i så fall innebära utsläpp på omkring 5-7 ton koldioxid innan bilen ens har startat. Det kan jämföras med att den genomsnittlige svensken släpper årligen ut omkring 11 ton koldioxid per person, enligt Naturvårdsverket. Forskarnas beräkningar bygger på en elmix på 50-70 procent fossil andel, och tar inte hänsyn till om enskilda biltillverkare har valt att enbart använda förnybar el i produktionen.