Radar · Nyheter

Nytt projekt ska inkludera ensamkommande flickor

Integrera mera | I det Trollhättan-baserade projektet Integrera mera får ensamkommande flickor bland annat testa på olika fritidsaktiviteter.

Ensamkommande flickor är en grupp som sällan syns i samhällsdebatten. Nu ger Västra Götalandsregionen ekonomiskt stöd till ett nytt projekt i Trollhättan som ska inkludera nyanlända flickor i samhället.

En allt större del av de ensamkommande som söker sig till Sverige är flickor. En kartläggning som Socialstyrelsen gjorde i fjol visar att andelen flickor ökat från 16 till 23 procent mellan åren 2012 och 2017. Men Sveriges mottagningssystem släpar efter i utvecklingen och är främst utformat efter pojkar, till exempel när det gäller boende och fritidsaktiviteter.

Folkhälsokommittén i Västra Götalandsregionen har nu beviljat ekonomiskt stöd till projektet Integrera mer i Trollhättan, vars syfte är att uppmärksamma ensamkommande flickor och inkludera dem i samhället. Projektet riktar sig till flickor mellan 13 och 17 år som kommit från Somalia, Syrien eller Afghanistan och nu bor i familjehem i Trollhättan.

Verksamheten erbjuder både fritidsaktiviteter, skolstöd och dialogforum, där flickorna kan diskutera frågor som normer, könsroller och egenmakt.
Projektstödet från regionen ligger på 174 000 kronor under det första året. Pengarna kommer att användas till läger, studiebesök och prova-på-tillfällen i föreningslivet.

– Vi vet att en stimulerande och aktiv fritid bidrar till bättre skolresultat då det medverkar till bland annat språkutveckling. Flickorna har fått ge egna förslag på fritidsaktiviteter som de vill prova. Till exempel har vi haft simning, ridning, spelat fotboll och anordnat en fotbollsturnering. Vi bjuder även in föreläsare och pratar om ämnen som hälsa, sjukvård, samlevnad, värderingar och normer, säger Karin Jacobsson Mauritzson, projektledare för Integrera mera, till Göteborgsposten.

Hon understryker dock att målet inte är separera pojkar och flickor från varandra.

– Men jag tror att vi måste börja med att stärka flickorna och medverka till att få deras familjers förståelse och stöd. Min upplevelse är att många av flickorna står med ena foten i kulturen från landet som de kommer ifrån, och den andra foten i den svenska kulturen, säger hon till GP.