Radar

Göteborgskt mode stort i skuggan

Markus Schreiber/TT | – Det är ohållbara affärsmodeller som gör att klädföretagen alltid ligger ut med stora mängder pengar och lager som föråldras, säger Victoria Cleverby från ADA.

I Borås och Stockholm är modeindustrin hyllad och ständigt uppmärksammad medan branschen arbetar under radarn i Göteborg. Men modeaktörernas självbild stämmer inte helt överens med verkligheten enligt en ny undersökning. I veckan anordnades en träff för att stimulera den lokala modebranschen.

Sveriges modebransch växer för varje år som går. Med drygt 60 000 heltidstjänster år 2015 är industrin Sveriges största ”kreativa näring”. Och det är inte bara Hennes & Maruitz som gett upphov till begreppet ”det svenska modeundret” som vuxit fram under 2000-talet.

Även i Göteborg är modebranschen den största kreativa näringen, med mer än en tredjedel av alla anställningar inom sektorn. För att kartlägga stadens modebransch genomförde den lokala branschorganisationen Ada en undersökning med syftet att skapa utrymme vidareutveckling.

– Vad vi hittade är att det finns en väldigt stor modebransch i Göteborg men de har lite svårt att se varandra och har heller inga naturliga mötesplatser i staden, säger Victoria Cleverby som genomfört undersökningen

Svårt att synas

I rapporten framgår det att Göteborg både i nutid och historiskt sett spelat en viktig roll för Sveriges modebransch. Staden är hem åt flera stora namn på marknaden, exempelvis Lindex och Kappahl, och det finns dessutom en uppsjö av mindre företag som växer fram.

Men trots sina historiska anor uttrycker flera lokala modekreatörer i rapporten att de upplever sig som ”underdogs” i jämförelse med andra närliggande modestäder.

Inte minst jämte Sveriges modehuvudstad, Stockholm, som har modeveckor, modemässor och en stark media- och pr-representation – något som Göteborgs aktörer känner att de saknar.

– Pr-byråer är instrumentet för modebranschen att nå ut med sina plagg. Men alla stora pr-byråer ligger i Stockholm vilket gör det svårt för Göteborgs aktörer att synas, säger Victoria Cleverby.

Nytt branschnätverk

En delförklaring till det lokala missnöjet tros ligga i bristen på organisation och branschens knappa integrering i stadens verksamheter generellt. Därför startade Ada under förra året upp Göteborgs modebranschnätverk. Med nätverket vill man sammanföra stadens modeaktörer och skapa en gemensam plattform för att främja den lokala branschutvecklingen.

– Från Göteborgs stads håll har det inte gjorts någon klusterbildning tidigare och man har nog inte heller insett vilken stor näring stadens modebransch faktiskt är, säger Victoria Cleverby och fortsätter:

– Som modebranschnätverk skapar vi mötesplatser för kompetensutveckling och kunskapsspridning då vi kan se en tydlig trend av att modebranschen är intresserad av lokal produktion.

Under onsdagskvällen anordnade det nystartade nätverket ett event med fokus på stadens samtida och framtida lokala mode- och textilproduktion. Fokus låg på nuvarande verksamma aktörer och hur lokal produktion kan bedrivas och utvecklas.

– I det här fallet har vi framförallt vänt oss till modebranschen men i förlängningen är det så klart jätteviktigt att jobba upp medvetenheten även på medborgarnivå, säger Rasmus Heyman, huvudansvarig på Ada.

Minska klimatpåverkan

I nuläget är nio av tio klädesplagg som svenskarna köper tillverkade i Asien, ofta i fabriker med tvivelaktiga arbetsförhållanden vilka i stor utsträckning drivs av fossila bränslen.

Att knyta textilproduktionen närmare distributörerna är en viktig del i arbetet för att minska modebranschens klimatpåverkan. Något som Göteborgs modebranschnätverk har haft i åtanke.

– Alla de aktörer vi har pratat med hittills inser att modebranschen behöver bli mer klimatvänlig. Det är en prioriterad fråga och att göra produktionen mer lokal är en del av det, säger Rasmus Heyman.

Victoria Cleverby i sin tur menar att producenten får ett större inflytande över produktionen genom föra den närmre hemorten.

– Som grupp är vi intresserade av att se vad som händer när man flyttar hem produktionen igen. Man blir friare i sin manöver när man inte längre behöver skicka produkterna till och från Asien. Sen får man ett helt annat inflytande över de anställdas arbetsvillkor, säger Victoria Cleverby.

Ada

• Ada ägs av Business Region Göteborg. De arbetar för att bidra till utvecklingen av de kulturella och kreativa näringarna i regionen, såsom reklam, mode, arkitektur, design, konst, konsthantverk.
• 36,1 procent av de anställda inom kulturella och kreativa näringar i Göteborg återfinns inom modebranschen – med totalt 7584 anställda.
• År 2015 omsatte den svenska modeindustrin totalt 305 miljarder kronor. En dryg tredjedel av den siffran utgjordes av försäljning på den inhemska marknaden.
• 71 procent av ett plaggs totala klimatpåverkan sker i samband med produktionen. (Sandra Roos doktorsavhandling om olika typer av textiliers miljöpåverkan).