Radar · Nyheter

Utökad biljettkontroll dröjer

Newsroom/Jeanette Larsson | Västtrafik ska fördubbla antalet biljettkontroller i kollektivtrafiken, men förändringen drar ut på tiden.

Västtrafiks planer på att fördubbla antalet biljettkontroller har blivit försenade, rapporterar P4 Göteborg. Anledningen är en rättsprocess som drar ut på tiden.

Från och med i söndags, den 1 april, skulle biljettkontrollanter i vita kepsar ha blivit en betydligt vanligare syn på Västtrafiks spårvagnar och bussar. Då skulle nämligen antalet kontrollerade resenärer ha höjts från 2,5 miljoner till fem miljoner per år.

Denna storsatsning på fler kontroller annonserades av Västtrafik i höstas, som ett sätt att komma tillrätta med fuskåkning i kollektivtrafiken och för att stötta förare, tågvärdar och däcksmän. Enligt Västtrafik är fler kontroller något som efterfrågats av både kunder och trafikföretag.

Men förändringen drar ut på tiden med anledning av en rättsprocess i förvaltningsrätten, rapporterar P4 Göteborg. Hittills har vaktbolaget Securitas skött Västtrafiks biljettkontroller, men i samband med utökningen skulle detta uppdrag tas över av ISS, samma bolag som idag sköter kontrollerna i Stockholms kollektivtrafik. De driver även Västtrafiks resebutiker.

Avtalet löper över fem år och är värt 70 miljoner kronor per år. Securitas överklagade dock upphandlingsbeslutet och nu är alltså frågan ett fall för förvaltningsrätten. Innan tvisten är avgjord kan inte de utökade kontrollerna påbörjas.

Västtrafiks kontrollanter har tidigare fått stark kritik för att ha varit våldsamma. Detta är inte längre ett problem, sade Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik, till Göteborgsposten i samband med att nyheten om utökade kontroller kom i höstas.

– Det var en diskussion vi hade för fem år sedan. Vi har jobbat väldigt hårt med vår biljettkontroll tillsammans med Securitas för att hitta ett sätt att skapa trygghet snarare än motsatsen, och det tycker jag att vi har lyckats väldigt bra med.

Enligt Västtrafiks kundundersökning var 70 procent positiva till biljettkontrollanterna 2017, jämfört med 57 procent år 2013.