Radar · Nyheter

Nu kommer Västlänken till Liseberg

När Västlänken börjar byggas runt Korsvägen kommer det bli en lång period av sprängningar. Trafiken kommer delvis att bli avstängd när den långa tunneln genom berget påbörjas. Nu pågår olika byggdelar i stora delar av centrum, men den allra första tunneln sprängs in rätt under Liseberg.

Nu går Västlänken-bygget in i etapp Korsvägen. Den här delen av Västlänkens tunnel är cirka 3 200 meter lång och sträcker sig från Landala, via Korsvägen, Örgryte/Jakobsdal, och ansluter i Almedal till befintliga spår. Bygget förväntas vara klar år 2024 och år 2026 ska etappen vara i drift.

En stor del av bygget i denna etapp kommer att gå genom berg, vilket kommer innebära mycket sprängningar. När de spränger i början av tunneln vid Södra Vägen kommer de av säkerhetsskäl stoppa all trafik i cirka tio minuter, vid klockan 9.45 och 13.45.

År 2026 kommer alltså Korsvägen ha en station för pendel och regiontåg.

– Byggverksamheten under våren blir att bygga tunnlar och att sätta stödkonstruktioner för det schakt vi ska göra för själva stationen. Vi kommer också att påbörja arbeten inom Liseberg, säger Västlänkens delprojektledare för Korsvägen, Magnus Eriksson, i ett uttalande.

Under oktober fälldes tolv träd och ett femtiotal flyttades i Kungsparken och allén, och fler träd kommer att flyttas och fällas under vintern. Även vid Södra Hamngatan, Linnéplatsen och Rosenlund pågår stora arbeten. Vid Södra Hamngatan kunde värdefulla arkeologiska fynd göras medan gatan var uppgrävd.

Västlänkenprojektet verkar löpa på enligt plan och budget.

– Vi har inga indikationer på att vi inte kommer klara budgeten men skulle det hända något så får vi ju ta av riskreserven vi har, säger Västlänkens projektledare Bo Larsson till Göteborg Direkt.

Fotnot: För den som vill följa Västlänkens arbete i detalj finns det att läsa mer på Trafikverket.