Radar · Nyheter

Elfordonsmässa har växt ur gamla lokaler

Ingemar Tigerberg | Inne på mässan fanns en testyta där besökare kunde prova olika elfordon.

I helgen arrangerades elfordonsmässan eCarexpo på Svenska mässan, från att tidigare år ha huserat i betydligt mindre Eriksbergshallen. Mässan var därmed fyra gånger större än tidigare år, något som även vittnar om tendenserna i branschen.

Under tre dagar presenterades nyheter inom elfordon, allt från smås scootrar till stora grävmaskiner – ingen enskild etablerad fordonssektor verkar stå utanför den pågående elektrifieringen. Ett av flera fokus på mässan var hur allmänheten uppfattningar om elbilar. Hela 66 procent skulle vilja byta till en elbil eller laddhybrid om de stod inför ett bilköp idag.

– Nu är det upp till biltillverkarna att leverera bilar som folk efterfrågar, säger Gunnar Dackevall, motorjournalist och initiativtagare till mässan.

Och mässan gav tydliga tecken på att så också är fallet, även om det fortfarande är i de dyrare prisklasserna som elbilarna dominerar. Också det stämmer överens med allmänhetens uppfattning.

– De lite billigare och folkligare alternativen får mindre utrymme i media, och därför får man lätt intryck av att alla elbilar ligger i miljonklassen. Men det finns tillverkare som har bilar i nåbara prisklasser för betydligt fler som har fått bra utväxling på sin satsning på elektrifiering, såsom Kia, säger Gunnar Dackevall.

Ingemar Tigerberg | Elbilen Kia Niro Electric hade premiär på mässan
Ingemar Tigerberg | Elbilen Kia Niro Electric hade premiär på mässan

Biltillverkaren Kia lanserade sin Niro Electric på mässan, en annan som visades upp för första gången i Sverige var Teslas model 3, båda beräknas kosta omkring 400 000 kronor. I somras införde regeringen det så kallade bonus-malus-systemet för bilar, som innebär att bilar som släpper ut mycket koldioxidutsläpp får betala hög skatt som finansierar bidrag till de som köper utsläppssnåla varianter såsom elbilar. Som mest kan en få 60 000 kronor i bidrag.

– Skatteomläggningen i somras utlöste inte oväntat ett enormt sug efter eldrivet, kommenterar Gunnar Dackevall.

Men än så länge har försäljningen inte fått fart. Enbart 3,4 procent av nybilsförsäljningen i Sverige under september månad var elbilar. Det kan jämföras med 26,3 procent i Norge som har fler och än mer gynnsamma styrmedel. En av deltagarna på mässan var Göteborgs riksdagsledamot Richard Nordin (C). Han passade på att komma med ett förslag på ett nytt styrmedel för att komma i kapp.

– På samma sätt som det finns ett så kallat p-tal för bostäder, det vill säga hur många parkeringar som ska finnas i ett bostadsområde, vill vi införa ett e-tal, det vill säga hur många av parkeringsplatserna som det finnas laddningsmöjligheter vid, säger han.