Zoom

Blå miljöpolitik väntar Göteborg

Thomas Johansson/TT | Allianskollegorna Helene Odenjung (L), David Lega (KD), Emmyly Bönfors (C) och Axel Josefson (M), som nu fått igenom sin budget i kommunfullmäktige.

Förra veckan stod det klart att Göteborg kommer att styras av en alliansbudget under 2019. Syre Göteborg har tittat närmare på vad det innebär på miljö- och klimatområdet.

Efter månader av diskussioner, sonderande samtal och valtekniska uppgörelser blev det till slut alliansens budgetförslag som gick segrande ur den politiska striden när Göteborgs kommunfullmäktige hade omröstning den 22 november.

Det innebär bland annat att göteborgarna nu kommer att få se andra satsningar på miljön och klimatet – satsningar som ska göra reell skillnad, om man ska tro de fyra samarbetspartierna.

– Med det budgetförslag som alliansen har lagt fram får vi till en omställning på riktigt. Det är nu det händer, mina vänner, sade Axel Darvik, kommunfullmäktigeledamot för Liberalerna, under fullmäktiges möte.

Miljöarbetet i Göteborg har haft för dålig styrning, menar han och allianskollegorna.

– Vi har tidigare sett hur cykelsatsningar ställs in, att trafiknämnden inte klarar av att genomföra sina projekt, lokalnämnden har fått återredovisa ungefär en fjärdedel av sina satsningar på miljörenoveringar. Det här är en brist när det gäller styrning och ledning av Göteborg, som vi vill var med och ändra på.

Justera miljöprogrammet

Bland annat vill alliansen justera och uppdatera Göteborgs miljöprogram, som slår fast vad staden vill uppnå på miljöområdet. Det innehåller också stadens 12 lokala miljömål. Programmet måste värdera kostnader och effekter av olika insatser, och uppföljningen av insatserna ska bli bättre för att man ska ha chansen att rätta till felsatsningar.

Vidare satsar man på att ta fram ett miljöledningssystem för staden.

– Idag saknas det ett miljöledningssystem i stora delar av kommunen, det som är en självklarhet för alla seriösa företag ute i Sverige. Det finns inte heller någon miljöredovisning, Det är ett ett krav att större bolag måste ha det, men det har inte Göteborgs stad lyckats skaka fram. Det här måste vi göra någonting åt, sade Darvik.

Pressbild | Satsningar i stil med Electricity, där staden, näringslivet och akademin samarbetar, är något alliansen vill se mer av i Göteborg
Pressbild | Satsningar i stil med Electricity, där staden, näringslivet och akademin samarbetar, är något alliansen vill se mer av i Göteborg.

Jobba närmare näringslivet

Om man vill nå någonvart i miljö- och klimatarbetet måste man förstärka samarbetet med näringslivet, enligt alliansen. “Eftersom miljö och tillväxt går hand i hand måste vi jobba nära näringslivet som ofta ligger i framkant”, skriver de i en debattartikel i Göteborgsposten.

I budgeten lyfter man bland annat fram Electricity som ett lyckat exempel, där staden samarbetar med industrin och akademin för att gör kollektivtrafiken mer hållbar. Det är också viktigt att uppmärksamma de företag som tar ansvar i klimatfrågorna, menar de.

– Vi lämnar en tid där Göteborg har varit en egen liten socialistisk republik, och jobbar istället hand i hand med näringslivets aktörer för att åstadkomma den här förändringen, säger Axel Darvik.

Thomas Johansson/TT | Att allinsen vill satsa på flyget till Landvetter gör att deras miljöpolitik inte blir trovärdig, enligt Miljöpartiets gruppledare Karin Pleijel
Thomas Johansson/TT | Att allinsen vill satsa på flyget till Landvetter gör att deras miljöpolitik inte blir trovärdig, enligt Miljöpartiets gruppledare Karin Pleijel.

"Silar mygg och sväljer kameler"

Karin Pleijel, Miljöpartiets gruppledare i Göteborg, är inte imponerad av alliansens ambitioner på miljöområdet. Hon lyfter framför allt trafikfrågorna som en skiljelinje.

– I vår budget har vi en subvention på kollektivtrafikkortet som de vill ta bort. Det gör månadskortet mer än 100 kronor dyrare. Naturvård, skogsfrågor och skydd av ekosystem finns inte heller med i deras budget. Det är ett helt fält inom miljöområdet som helt saknas.

Pleijel är också kritisk till att alliansen vill satsa på flyget. För att Göteborg ska kunna stå sig i den globala konkurrensen vill alliansen göra det enklare att ta sig hit via direktflyg, samt förbättra förbindelserna till och från Landvetter flygplats.

– Om man silar mygg och sväljer kameler på det här sättet blir det inte trovärdigt.

Hur ser du på Axel Darviks kritik om att Göteborgs miljöarbete haft för dålig ledning och styrning? Ligger det något i det?
– Vi arbetar just nu för att förändra miljöprogrammet så att det ska bli mer träffsäkert. Det är viktigt att fortsätta med det arbetet och det är inget som det råder någon oenighet om. Det är en öppen dörr han slår in där.

Alliansens styre i Göteborg kommer att vara ett svagt sådant och de kommer att behöva söka samarbeten åt olika håll. Och det finns en hel del likheter mellan vilka områden som alliansen och de rödgrönrosa lyfter i sina respektive budgetar: satsningar på solceller, mer cirkulär ekonomi och minskade avfallsmängder, fortsatt arbete med Giftfri förskola, ökat havsskydd och minskad nedskräpning, för att ta några exempel.

Hur ser du på möjligheterna att förhandla och komma överens med Alliansen i miljö- och klimatfrågorna framöver?
– Det är svårt att se hur vi skulle kunna komma överens när de pratar om mer direktflyg till Landvetter och att minska subventionerna till kollektivtrafiken. Men jag tillhör ett parti som alltid har jobbat väldigt pragmatiskt och otåligt för att få en planet som är hållbar. Om vi kan få stöd för radikala motioner eller göra något annat i opposition för att påverka i en hållbar riktning är vi naturligtvis öppna för det.

Alliansens miljösatsningar 2019

Alliansen i Göteborg prioriterar sex olika uppdrag på miljö- och klimatområdet i sin budget för 2019:
– Kommunstyrelsen och Miljö- och klimatnämnden ges i uppdrag
att justera och uppdatera stadens miljöprogram.

– Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda ett lämpligt miljöledningssystem för stadens verksamheter.

– Park- och naturnämnden ges i uppdrag att uppdatera Göteborgs stads återvinningspolicy för papperskorgar.

– Miljö- och klimatnämnden ges i uppdrag att utreda behov och kostnad av ett utökat hämtningsintervall vid återvinningsstationer.

– Kretslopp- och vattennämnden ges i uppdrag att ta fram en utredning för att bedöma vilka insatser som krävs för att minska dagvatten i avloppssystemet och kostnaderna för dessa.

– Kommunstyrelsen ges i uppdrag att i samverkan med berörda aktörer
utreda hur stadens uppvärmning kan ställas om till förnyelsebart.
Källa: Alliansens budget för Göteborgs stad 2019