Zoom

Dagarna räknade för engångsmaterial på Kulturkalaset

Pressbild |  Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs kulturkalas  , och Karin Nielsen, processledare avfallsförebyggande på Kretslopp och vatten, vill få Kulturkalasets besökare att ta med sig en egen matlåda.

Går det att anordna en stor stadsfestival helt utan papptallrikar och plastglas? Nu är det upp till bevis – på tre år ska Kulturkalaset i Göteborg bli helt fritt från engångsmaterial.

Sommaren är festligheternas tid. Överallt anordnas festivaler och stora evenemang. Människor samlas, går på konserter, äter och dricker gott i flera dagar. Och efteråt: Mängder av skräp. Gator och parker fulla av plastglas, papptallrikar och flaskor som tar många timmar att städa upp.

Men på Göteborgs kulturkalas ska de här scenerna snart vara ett minne blott. År 2021 ska arrangemanget vara helt fritt från engångsmaterial och i år tas det första stora klivet.

– Kulturkalaset har under många år jobbat väldigt hårt med miljöarbetet och haft en hög ambitionsnivå. Tidigare har vi arbetat för att öka vår avfallssortering, men nu tar vi ett grepp där vi försöker förebygga avfallet helt, säger Filip Eklund som är miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs kulturkalas.

Engångsfritt kulturkalas är ett treårigt samverkansprojekt mellan Kulturkalaset och förvaltningen Kretslopp och vatten. Det här första året handlar till stor del om att testa olika metoder och idéer.

– För några år sedan hade man sagt att det är omöjligt att använda något annat än engångsmaterial, men vi vill testa om det går att ställa om helt. Det tror vi, men det kommer att krävas att besökarna och alla aktörer är med och med bidrar, säger Filip Eklund.

Fredrik Sandberg/TT  |  På området Green corner är det helt fritt från engångsmaterial
Fredrik Sandberg/TT |  På området Green corner är det helt fritt från engångsmaterial. Maten serveras på porslin och ölen tappas upp i flergångsglas, som sedan diskas på området.

Disk-disco i Green corner

En ny grej för i år är att alla besökare som har med sig sin egen flergångsmatlåda får tio procents rabatt hos samtliga matförsäljare.

– Det är en stor utmaning att få alla att ta med sig en matlåda. Därför har vi också området Green corner, där vi bara har vanligt porslin att äta på och där vi kör med flergångsmuggar till ölen.

Allting diskas sedan på området, och vid lunchtid varje varje dag spelas ”disk-disco” av en diskjockey.

Utöver har man bland annat bannlyst sugrör och portionsförpackningar på festivalområdet, försäljarna ska undvika exempelvis lock på kaffemuggar och inga reklamblad får delas ut. Man anordnar också olika aktiviteter, såsom en fixarfest där besökarna kan sy egna frukt- och gröntpåsar av gamla gardiner och tillverka egen folie av bivax.

Utmaning med många aktörer

Att göra ett evenemang som kulturkalaset, med mer än en miljon besök, helt fritt från engångsmaterial är förstås inte någon lätt sak.

– Det är inget beslut man tar för att det är smidigt, utan för att det är dit vi måste nå. Men det innebär inte mindre jobb, för att uttrycka sig milt.

Den största utmaningen ligger i att det är så många aktörer inblandade – omkring 90 matförsäljare är på plats under Kulturkalaset och de är utspridda över hela staden.

– De flesta aktörer förstår såklart varför vi gör det här och många tycker att det är bra. Men det innebär att de ska göra saker på ett annat sätt än de är vana vid, och det är givetvis en ansträngning. Det är också en anledning till att vi inte kan gå fram hur fort som helst – hade vi bara haft en matförsäljare hade vi nog nått målet redan i år, säger Filip Eklund.

Markus Wetterberg  | Kulturkalaset har runt en miljon besök per år, så chanserna att nå ut till många med engångs-budskapet är goda
Markus Wetterberg | Kulturkalaset har runt en miljon besök per år, så chanserna att nå ut till många med engångs-budskapet är goda.
– Vi hoppas att många kommer att ta del av informationen. Syftet på sikt är självklart att inspirera och informera om att det här är en viktig fråga för Göteborg, säger Filip Eklund.

Besökarna är positiva

Även besökarna verkar välvilligt inställda till ett stopp för engångsförpackningar.

– Generellt är folk otroligt positiva; ingen tycker att det är en dålig idé. Sen är ju frågan huruvida de kommer att orka ta med sig sin egen matlåda. Men det är precis därför det är så viktigt att vi gör det här, för den förändring som behöver ske hänger ju till stor del på besökarna.

Och det finns tecken som talar för att besökarna är förändringsbenägna. Sedan 2015 är Göteborgs kulturkalas Kranmärkt, vilket innebär att inget flaskvatten finns att köpa överhuvudtaget. Istället uppmanas besökarna att ta med sig sin egen vattenflaska och fylla på den på någon av de många dricksvattenstationerna som finns utplacerade.

– Vi har sett en jätteökning på hur många som tar med sig en egen flaska; det är jättekul att se hur det ibland är kö till vattenstationerna. Med det i bakhuvudet hoppas vi att utvecklingen blir likadan för matlådan, för det är ju i grund och botten samma sak.

Nu återstår en dryg vecka av intensivt arbete innan projektet sjösätts och de första lösningarna ska testas på Kulturkalasets besökare. Till 2021 års upplaga ska det alltså inte synas ett spår av engångsmaterial, om allt går enligt plan.

– Vi har satt ett högt mål för att nå någon vart. Vi tänker att ju mer man spänner bågen, desto längre når man, säger Filip Eklund.

Så här ska Kulturkalaset minska avfallet:

Aluminiumfolie, engångssugrör, portionsförpackningar för mjölk, salt, socker och liknande får inte användas.
Ingen reklam eller annonsering i form av flygblad får delas ut.
Försäljare ska undvika engångsmaterial som exempelvis påsar att bära mat i, folie runt smörgåsar, lock på kaffemuggar och engångsglas till drickor.
Alla matförsäljare ska erbjuda halvportioner för att minska matsvinnet.
Kulturkalaset har matförsäljare som säljer mat lagad av svinn.
Försäljare ska prioritera återanvänt material när de bygger försäljningsstånd.
Källa: Kulturkalaset

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV