Energi

Forskare gör plasma i ”supervattenkokare”

En solstorm fångad på bild av Nasasonden Trace.

Känns vattenkokaren seg när te- och kaffesuget sätter in? Forskare i Uppsala och Tyskland kan ha botemedlet. I experiment har man hettat upp rumstempererat vatten till 100 000 grader på mindre än en tiondels picosekund.

-Det är varmare än jordens kärna, säger Olof Jönsson vid Uppsala universitet enligt cosmosmagazine.com, som hänvisar till en forskningsartikel i tidskriften PNAS.

Och hastigheten när en mäktig röntgenlaser ger sig på vattnet är närapå utomjordisk – en picosekund är en miljondel av en miljondels sekund.
Lite överdrivet för en kaffe kanske. Men vattnet övergår i plasma, vilket i gengäld gör det väldigt intressant som forskningsobjekt.

-Det har liknande egenskaper som en del plasmor i solen och gasjätten Jupiter, men med lägre densitet, säger Jönsson.

Vid experimentet, som genomförts i Kalifornien i samarbete med forskare från tyska Desy (Deutsches Elektronen-Synchrotron), tog processen från flytande form till plasma ungefär 0,075 picosekunder. Under den första tredjedelen av denna tid reagerade vattenmolekylerna knappt alls på lasern, utan allt händer sedan under de sista 0,05 picosekunderna.

-De energifyllda röntgenstrålarna slår ut elektroner från vattenmolekylerna, och förstör därmed de elektriska laddningarnas balans, förklarar Desy-forskaren Carl Caleman den oerhört snabba upphettningen.

-Plötsligt känner atomerna en stark bortstötande kraft, och börjar skaka våldsamt.

Fakta: Materias olika tillstånd

I skolan får man lära sig att ämnen har tre olika tillstånd, beroende på tryck och temperatur: Fast, flytande och gas. Eller i vattnets fall: Is, vatten och ånga.
Men det finns några tillstånd till, bland dem plasma, som kan framkallas bland annat vid riktigt höga temperaturer. Plasma finns inte naturligt på jorden, men väl i stora mängder i solen.