Radar

Pengar till järnväg kommer inte att räcka

Miljardsatsningar på snabbspår mellan Göteborg och Borås i regeringens transportbudget.

Regeringens meddelade under lördagen att den planerade järnvägen mellan Göteborg och Borås samt satsningen på hamnen får finansiering. Men den fortsatta finansieringen är ännu olöst.

3,8 miljarder kronor kommer att satsas på järnväg på sträckan Borås–Göteborg och byggstarten är år 2024, meddelade infrastrukturminister Tomas Enertoh när han besökte Göteborg under lördagen tillsammans med miljöminister Karolina Skog.

Satsningen handlar om dubbelspår för snabba regionaltåg och höghastighetståg, och inkluderar tågdragning via Landvetter flygplats. På så sätt knyts linjen samman med Västlänken.

En annan satsning som regeringen gör i Göteborg är den farledsfördjupning av hamnen som Syre Göteborg tidigare skrivit om. Den tilldelas 1,25 miljarder kronor och har även den byggstart år 2024.

– Det här handlar om en för svensk export avgörande möjlighet- nämligen att kunna använda sjöfarten. Det behövs en kapacitetsförstärkning, säger Tomas Eneroth till Göteborgs-Posten.

Även om satningen för järnvägen mellan Göteborg-Borås uppskattas av näringslivsrepresentanter så är summan densamma som tidigare regering avsatt för den då tilltänkta sträckan Mölnlycke-Bollebygd och långt ifrån den summa som krävs för att färdigställa bygget. Trafikverket har beräknat att projektet kommer att kosta 33 miljarder kronor. Tomas Eneroth menar att de 3,8 miljarderna funderar som en start för de fortsatta finansieringsförhandlingarna.

– För oss är det angeläget att markera vikten av sträckan Göteborg–Borås som är ett av Sveriges största pendlingsstråk, Säger Tomas Eneroth till Svt Väst.