← Till Tidningen Global
Radar

Google tjänar 50 miljarder på andras journalistik

Googles högkvarter i Mountain View, Californien, USA.

Att medier numera är beroende av Googles sökmotorer för att få spridning och uppmärksamhet på sina nyheter är inget nytt. En ny studie från News Media Alliance, en intressegrupp som företräder en rad rikstäckande amerikanska medier, visar att ”big tech”-bolag som Google och Facebook tjänat lika mycket på sin nyhetsspridning som den amerikanska nyhetsindustrins digitala annonsering under 2018: närmare 50 miljarder kronor.

USA Terrance CZ Egger, chef för mediebolaget Philadelphia Inquirer PGC som ger ut Philadelphia Inquirer, Philadelphia Daily News och Philly.com, sätter fingret på ett stort och växande problem inom journalistiken: att nyhetsmakare i allmänhet och de reportrar som sammanställt artiklarna i synnerhet inte tjänar tillnärmelsevis så mycket som de borde.

– Studien illustrerar klart och tydligt vad som redan är smärtsamt tydligt, att den rådande dynamiken i relationen mellan plattformar och vår industri är förödande, säger Egger till New York Times.

Google själva har inte kommenterat rapporten och uppgifterna om maktbalansen och sina egna växande ekonomiska muskler, däremot visar siffror svart på vitt att just nyheter blir en allt större inkomstkälla för företaget.

I USA väntar nu kongressamtal rådande just relationen mellan stora teknikbolag och medier i hopp om att från politiskt håll kunna bidra till att säkra yttrandefriheten och informationsdemokratin på nätet.

– Jag tror alla, från läsare till skribenter till politiker, förstår att om journalistiken försvinner vore det en hemsk utveckling, säger David Chavern, chef för News Media Alliance, till New York Times.

Chaverns och News Media Alliances förhoppning är därför att rapportens tyngd och stundande politiska samtal ska bana väg för en ny lag – ”Journalism Competition and Preservation Act” – som fråntar informationsmonopolet från Google och Facebook, som idag kontrollerar 80 procent av informationsspridningen.

I dagsläget har Google och Facebook heller inga skyldigheter att dela med sig siffror och analyser om datastatistik, sökningsmönster och omsättning i innerfickan. Dessa är snarare jokrar som bolagen förvarar i kavajens innerficka, bortom synhåll för myndigheter och allmänheten. Ett arbetssätt som passar dem väl, menar David Chavern:

– De stora ”big tech”-bolagen gillar den här modellen. Det är en bra affär: att du skriver för dem.