← Till Tidningen Global
Radar

Trump ger sig in i Mc-krig

Pablo Martinez Monsivais/AP Photo/TT | President Donald Trump och vicepresident Mike Pence beundrar en Harley Davidson parkerad utanför Vita huset, 2017.

Motorcykeltillverkaren Harley-Davidson väljer att flytta en del av sin verksamhet till andra länder till följd av USA-presidenten Donald Trumps beslut att höja tullar på stål och aluminium från Kanada, EU och Mexiko. I skuggan av det offentliga ordkriget väntar arbetslöshet för hundratals fabriksanställda.

USA MC-bolaget Harley-Davidson grundades 1903 av bland andra ingenjörerna och motorfantasterna William Harley och Arthur Davidson i delstaten Wisconsin i mellersta USA. Bolaget har länge lyfts fram som arketypen av ett amerikanskt bolag där innovation och beslutsamhet skapade ett av motorvärldens starkaste varumärken.

”För många är den amerikanska drömmen att äga en Harley”, skrev bolaget i en annons på Facebook 2016.

En amerikansk dröm alltmer beroende av omvärldens arbetskraft. Det första steget mot produktion utomlands togs redan 1998 då Harley-Davidson öppnade en fabrik i en skattefri zon i brasilianska staden Manaus med sikte på att etablera sig på den växande sydamerikanska marknaden.

Ordkrig

Donald Trump har heller inte varit sen med att påpeka att bolaget nyligen annonserade en flytt av delar av verksamheten till Thailand, och det långt före de höjda tullavgifterna aviserades.

– De använder sig bara av tullarna som en ursäkt. [Det] visar hur obalanserad och orättvis marknaden är, skriver presidenten på sitt privata Twitter-konto.
Trumps avslutande salva i ordkriget var en varning om att Harley-Davidson inte borde förvänta sig något annat än ”hög skatt” när de önskar ”sälja tillbaka [sina produkter] till USA”.

– En Harley-Davidson aldrig borde byggas i något annat land – någonsin! skriver Trump.

MC-bolaget försvarar sitt beslut med att det är det enda ”långsiktigt hållbara”, särskilt med tanke på att Europa är en av Harley-Davidsons viktigaste marknader med nära en halv miljon sålda enheter per år.

Nedskärningar

Bortom ordkriget mellan motorcykeltillverkaren och Vita huset drabbas anställda av beslutet att dels effektivisera verksamheten i USA och flytta andra delar utomlands. I mitten av augusti i år väntas 200 arbetstillfällen gå förlorade när en av Harley-Davidsons fabriker i Kansas City nästa sommar väntas stängas helt och hållet.

– Borgmästaren jobbade hårt för att få hit fabriken, säger Joe Carpa, facklig företrädare för de anställda vid fabriken, till lokaltidningen Kansas City Star.
Beslutet fattades tidigare i år och innebär ett hårt slag för de anställda och deras familjer, menar han.

­– De hörde inte ens av sig innan beslutet fattades, säger Carpa.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV